Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. E-handel, textilkonsumtion och ekologiskt fotavtryck : Hur ett tillägg online kan påverka motivationen att ändra konsumtionsmönster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Michaela Tornström; [2022]
    Nyckelord :Eco-feedback; Personal shopping data; Nudging; Sustainability HCI; Visualization environ-mental impact online shopping Sustainable consumption.;

    Sammanfattning : Eko-feedback är något som under en tid använts för att uppmuntra miljövänliga beteenden hos människor. Att minska den globala uppvärmningen är högst aktuellt samt att minska världens textilavfall som årligen uppgår mot 70 miljoner ton. LÄS MER

  2. 2. Är KRAV ett krav närkonsumenter väljer livsmedel? : En kvantitativ studie om konsumentersköpintention till KRAV-märkta livsmedel

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Matilda Lannhard; Linn Larsson; [2021]
    Nyckelord :Köpintention; Gröna märkningar; Attityd; Subjektiv norm; Upplevdbeteendekontroll; Miljöhänsyn; Miljökunskap; Upplevd konsumenteffektivitet; Skepsis; Pris; Kvalitet; Varumärke.;

    Sammanfattning : Intresset för miljöfrågor, grön marknadsföring och gröna märkningar på livsmedel har ökat de senaste åren. Under året 2020 ökade den totala försäljningen av livsmedel i Sverige, men ekologiska livsmedel och KRAV-märkta livsmedel minskade i försäljning, trots den ökade efterfrågan på hållbara produkter generellt. LÄS MER