Sökning: "analysera krig"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden analysera krig.
1. Gestaltning av flyktingar på svenska ledarsidor - En kritisk diskursanalys av ledare i Göteborgs-Posten och Sydsvenskan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Idag är omkring 100 miljoner människor runt om i världen på flykt från krig och förföljelse. Nyhetsjournalistikens roll är att förse människor med information, men nyhetsjournalistiken är inte alltid en neutral spegel av verkligheten. LÄS MER
2. Var Sexdagarskriget rättfärdigt? : En analys av Israels roll innan och efter Sexdagarskriget år 1967 med utgångspunkt i rättfärdig krigsteori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Studiens syfte var att analysera Israels roll innan och efter Sexdagarskriget med utgångspunkt inom rättfärdig krigsteori och dess kriterier. Det jag ville göra med studien var att analysera om Israel uppfyllde kraven för att initiera ett krig rättfärdigt, och sedan använde sig av rättfärdiga åtgärder vid efterkrigstiden. LÄS MER
3. Sub-Bas Sorunda musikhus och skyddsrum
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Syftet med kandidatprojektet 2023 var att rita en hybrid byggnad för folket. Vi studenter fick fritt välja en plats inom Nynäshamns kommun. Inför projektet studerade vi olika folkets hus, men uppgiften i sig uppmuntrade oss att tänka utanför det klassiska folkets hus-programmet. LÄS MER
4. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER
5. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER