Sökning: "att vara invandrarbarn"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden att vara invandrarbarn.

  1. 1. Det omvända ambitionsgapet : En studie av den höga utbildningsambitionen hos andra generationens invandrarbarn

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecka Bouvin; Felix Porsner; [2017]
    Nyckelord :Andra generationens invandrare; utbildning; ambition; primära och sekundära effekter; barn till invandrare; utbildningsnivå; status; statusförändring; klassresa;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka om det finns en skillnad mellan barn till invandrare och barn till svenskfödda vad gäller deras studieambitioner. Har barn till invandrare för avsikt att studera längre än sina helsvenska kamrater och förstärks detta när vi jämför barn med samma bakgrund och utbildningsprestation? Kan detta i sådana fall förklaras av att dessa barn har en ambition att erhålla en högre yrkesstatus än sina föräldrar? De teoretiska ramverken som används i denna undersökning är primära och sekundära effekter. LÄS MER

  2. 2. Kariesförekomst hos invandrarbarn i Sverige, Norge, Finland och Danmark

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle; Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Elisabeth Hellberg; Helena Koss; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Av alla skolbarn i världen har 90 % någon gång haft karies. World Health Organisation har upprättat mål för att minska karies. År 2000 skulle 12- åringarna inte överstiga DMFT 3 och år 2020 ska 80 % av världens alla 6-åringar vara kariesfria. LÄS MER

  3. 3. Invandrarbarn med hörselnedsättning : berörda pedagogers uppfattningar av sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Malmsten; [2011]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; hörselnedsättning; invandrarbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och kritiskt granska berörda pedagogers uppfattningar av sin undervisning av invandrarbarn med hörselnedsättning. Syftet preciseras med utgångspunkt i följande tre frågeställningar:   Vilket arbetssätt förespråkar pedagoger när det gäller undervisning i grupper med invandrarbarn som har hörselnedsättning? Vilka möjligheter och hinder föreligger i undervisningsmiljön enligt pedagogernas föreställningar? Hur påverkar pedagogers förhållningssätt och bemötande de hörselnedsatta invandrarbarnens möjligheter att tillägna sig undervisningen?   Studien grundar sig på djupintervjuer med pedagoger som undervisar invandrarbarn med hörselnedsättning i förskola och skola. LÄS MER

  4. 4. Utveckling genom upplevelse och erfarenheter

    C-uppsats,

    Författare :Mikael Flising; betti Araghi; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Naturskolan; Integration; Social;

    Sammanfattning : Syfte:Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser ocherfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling.Frågeställningar:För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar:Vad innebär lärande med hjälp av utemiljön (exempelvis skolskog/skolträdgård)?Hur arbetar pedagogerna med att skapa lärande i utemiljön för barnet? Hur används dessa erfarenheter i senarelärande (inomhus)?Hur tar pedagogerna tillvara de erfarenheter och kunskaper som barnet bär med sig från sitt hemland?Anser pedagoger att denna form av lärande kan stödja social utveckling?Bakgrund och metod:Vår studie bygger på hur pedagogerna skapar möjligheter för lärande i utemiljö för barn och ungdomar och vivill undersöka hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödjasociala processer i förskolan och skolan. LÄS MER

  5. 5. Hur två skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för pedagogik

    Författare :Marie Johansson; Maria Hammarberg; [2009]
    Nyckelord :Förberedelseklass; föräldrakontakt; integration; landningen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två skolor integrerar barn som nyss kommit till Sverige. Vi gjorde en kvalitativ intervjustudie, där två skolor besöktes. På båda skolorna intervjuades en rektor och en pedagog. Dessa två skolor valdes ut på grund av deras mångfald av invandrarbarn. LÄS MER