Sökning: "barn i behov av särskilt stöd montessori"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barn i behov av särskilt stöd montessori.

  1. 1. “Specialpedagogik vet jag inte ens om det behöver finnas” : En jämförande intervjustudie om montessoris och Reggio Emilias arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Lammasaitta Stenbjelke; Ida Lundberg Åberg; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; olikheter; ramfaktor; ramsituation; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur pedagoger och rektorer från montessori- och Reggio Emilia-förskolor ser på sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Det är också en jämförelse för att hitta likheter och skillnader i metoder och förhållningssätt utifrån de två teoretiska utgångspunkterna ramfaktorteorin och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogik i Montessoriskolan : En komparativ fallstudie vid två montessoriskolor

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annette Funck; [2008]
    Nyckelord :Specialpedagogik; montessoripedagogik; barn i behov av särskilt stöd; individuellt arbete; en förberedd miljö;

    Sammanfattning : Uppsatsen är ett examensarbete inom kursen Praxis, forskning och utvecklingsarbete. Det valda problemområdet är: Specialpedagogik i montessoriskolan. Forskningsansatsen är inspirerad av en socialkonstruktivistisk- och etnografiskteoriansats utifrån studiens problemområde och syfte. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd? : en jämförande studie av det pedagogiska arbetet mellan Montessori-, Reggio Emilia-, Waldorf- och den traditionella förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Veronica Eriksson; Åse Johansson; [2008]
    Nyckelord :Särskilt stöd; Montessoripedagogik; Reggio Emilia-pedagogik; Waldorfpedagogik; Alternativ pedagogik; Förskolepedagogik; Specialundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolor med olika pedagogiska inriktningar definierar barn i behov av särskilt stöd. Vi vill också ta reda på vilka faktorer som påverkar deras val av arbetssätt samt vilka barn som är berättigade till ett åtgärdsprogram. LÄS MER