Sökning: "barns innemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden barns innemiljö.

  1. 1. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till barns rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Høyland; [2022]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; lek; förskola; möblerat miljö; rörelse; rörelsemöjligheter; utrymme.;

    Sammanfattning : Har undersökt förskollärares förhållningssätt till rörelse i förskolans innemiljö samt hur innemiljön skapar rörelsemöjligheter för barnen. Har även inkluderat lek i min studie, eftersom lek är en del av rörelse i förskolans inomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. Innemiljön på en förskola byggd enligt Kalmarmodellen : Förskollärares upplevda möjligheter och hinder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Sigfridsson; Cecilia Andersson; [2022]
    Nyckelord :Kalmarmodellen; innemiljö; miljö; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling; samarbete; kommunikation; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med barns utveckling och lärande i en förskola byggd enligt Kalmarmodellen. Det undersöks vad det kan finnas för möjligheter och hinder i miljön samt hur förskollärarna upplever samarbetet med kollegorna. LÄS MER

  4. 4. "Dom har ju inte blivit förstörda än, dom har ju inte fått normerna till sig" : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Ellen Ivehag; Ebba Franzon; [2021]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Förskollärare; Genusperspektiv; Material;

    Sammanfattning : Förskollärares resonemang och förhållningssätt gentemot materialet utifrån ett genusperspektiv är en viktig del för barns utveckling och lärande. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring val av material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv, med utgångspunkt i att förskolan aktivt och medvetet ska främja alla barns lika rättigheter och möjligheter oberoende av könstillhörighet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares uppfattning om förskolans innemiljö : - Ett arbete om innemiljöns utformning och relation till barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Fahlgren; Maria Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskolans innemiljö; förskollärare; barns lärande; verksamhetsteori;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att belysa förskollärares uppfattningar om utformningen av förskolans innemiljö och dess relation till barns lärande. För att få svar på vårt syfte har vi använt oss av en kvalitativ metod och intervjuat åtta stycken förskollärare. LÄS MER