Sökning: "barns relationsarbete i förskolan"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden barns relationsarbete i förskolan.

  1. 11. Barns kamratrelationer : Pedagogers uppfattningar om barns relationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Jonsson; Maria Lithén; [2013]
    Nyckelord :Barns relationsarbete; Fenomenografi; Förskola; Förutsättningar; Kamratrelationer; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla förståelse för barns förutsättningar attskapa och upprätthålla kamratrelationer i institutionella miljöer genom attundersöka pedagogers uppfattningar om fenomenet barns relationsarbete.Studien har en fenomenografisk ansats och det har genomförts kvalitativaintervjuer med åtta pedagoger som arbetar på fem förskolor med fyra olikapedagogiska inriktningar. LÄS MER

  2. 12. Yngre barns uppfattningar om mobbning

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jeanette Engman; Caroline Sammels; [2010]
    Nyckelord :mobbning; förskolebarn; relationsarbete; uppfattningar; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Vi anser att det finns för lite forskning om hur yngre barn uppfattar mobbning, därför har syftet med denna uppsats varit att försöka ta reda på hur barn i förskolan kan uppfatta mobbning, vet de vad fenomenet innebär? En intressant frågeställning som uppkommit under uppsatsens gång är om det finns mobbning i förskolan. I bakgrunden går det att läsa om hur mobbning kan tolkas i förskolan utifrån olika perspektiv. LÄS MER

  3. 13. Barns relationsprojekt i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Simon Ã?sterlin la Mont; [2010]
    Nyckelord :Relationsprojekt; relationsarbete; vänskap; innesl;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns arbete med att ordna sin sociala tillvaro på förskolan, jag vill därmedstudera hur förskolebarn gestaltar och upprätthåller sina kamratrelationer. Ett delsyfte är också att analyserainneslutande och uteslutande handlingar inom ramen för barnens relationsarbete. LÄS MER