Sökning: "barns relationsarbete i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden barns relationsarbete i förskolan.

  1. 6. Förskollärares syn på anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annica Wittur; Åsa Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Vår intention med uppsatsen var att synliggöra förskollärares tankar och handlingar kring anknytningar i förskolan, och hur dessa tankar begränsar eller möjliggör barns utveckling och lärande. Vi ville bredda kunskapsfältet inom området, både för vår egen del men även för andra som möter barn i sin vardag och samtidigt får en förståelse för anknytningens betydelse för barns utveckling. LÄS MER

  2. 7. Barns samspel i fri lek : Hur barn får tillträde till lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann-Sofie Tedblad; [2014]
    Nyckelord :Förskola; samspel; lek; fri lek; lekforskning; observation; kamratkultur; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Leken är ett självklart moment i förskolan, det är en nödvändighet för att barn ska kunna utvecklas och leken ska utgöra den centrala delen av barns vardag. För att en lek ska bli bra och kunna fortgå krävs det av samtliga deltagare att de kan samspela med varandra. LÄS MER

  3. 8. Tankar om rättvisa i förskolan: Pedagoger och barn talar om rättvisa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Karlsson Alaqqad; Åsa Asptjärn; [2014]
    Nyckelord :demokrati; förhållningssätt; fördelningsrättvisa; regler och rättvisa;

    Sammanfattning : Sammanfattning.Detta arbete behandlar fyra pedagogers och tolv barns tankar om rättvisa i förskolan. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer med barn och pedagoger. Syftet var att undersöka hur dessa barn och pedagoger tänker om begreppet rättvisa. LÄS MER

  4. 9. "Ni är mina vänner" : Hur samspelets dynamik påverkar förskolebarns relationsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Caroline Andersson; Emelie Engel; Hanna Sandh Hultberg; [2013]
    Nyckelord :samspel; relationsarbete; barnkultur; barn; inneslutning; empati; förskola; pedagoger; uteslutning;

    Sammanfattning : Bakgrund I bakgrunden till undersökningen presenteras olika former av samspel och vilka orsaker det finns som bestämmer vilken form samspelet tar. Positivt samspel inkluderar utveckling och lärande, skapande av kamratrelationer, pedagogers arbetssätt samt miljön på förskolan. LÄS MER

  5. 10. En omtyckt kamrat och samtidigt en självständig fri individ? : En kvalitativ undersökning om identitet och relationsskapande ur ett barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Barke; [2013]
    Nyckelord :Identitetsformering; barns relationsarbete; förskola; socialisation; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie intresserar sig för barn i förskolan och hur dessa kommunicerar och samspelar med varandra i samtalet kring sociala fenomen och syftar till att studera barns perspektiv på vardagliga sociala processer utifrån teorier om identitet, relationer och social interaktion. Begreppen identitetsformering, relationsarbete och barns perspektiv används som en röd tråd genom arbetet och är grundläggande för uppsatsens olika avsnitt. LÄS MER