Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Skrattar barnet, så skrattar jag : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar vidinskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Kjellén; Anette Karp; [2021]
    Nyckelord :inskolning; förskollärare; relationell pedagogik; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbetssätt vid barns inskolning i förskolan. Studien fokuserar på vad och hur förskollärarna beskriver att de gör under inskolningen för att ta reda på barns erfarenheter och relatera dem till undervisning och lärande. LÄS MER

  3. 3. "Nej! Du får inte leka med oss" : Inkludering och exkludering i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriella Olguin Ferreira; Klaudia Tasak; [2019]
    Nyckelord :Exkludering; inkludering; lek; barn; förskola; kvalitativintervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka pedagogers uppfattningar om barns inkludering och exkludering i den fria leken, samt pedagogers beskrivningar av att arbeta förebyggande mot exkludering.   Materialet i studien samlades in genom tio kvalitativa intervjuer med förskollärare och barnskötare från olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Att skapa goda relationer i förskolan : Förskolepersonalens syn på relationsskapande till barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mounawara Abdallah; Sara Johansson; [2017]
    Nyckelord :Relationsarbete; Relationskompetens; Goda relationer; Relationens betydelse;

    Sammanfattning : Goda relationer påverkar barns utveckling och lärande. Personalen i förskolan ska skapa relationer som är personliga till varje enskilt barn oavsett deras olika förutsättningar och behov så att de får möjlighet att utvecklas och lära sig. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pearly Narusek; [2014]
    Nyckelord :Tecken som stöd; TSS; positiv interaktion; möjligh;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftetmed föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebördoch hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. LÄS MER