Sökning: "Otrygga relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Otrygga relationer.

  1. 1. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. "Jag insåg hur stor påverkan min pappas missbruk hade på mig" : En kvalitativ studie om eventuella konsekvenser som kan uppstå utifrån erfarenheter av att växa upp med en förälder som har ett substansbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Albina Veseli; Saga Ståhl; [2024]
    Nyckelord :child of a parent with substance use; addiction; attachment patterns; relationships; Barn till förälder med substansbruk; missbruk; anknytningsmönster; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka personers erfarenheter och upplevelser av att växa upp med en förälder som har ett missbruk. I vår kvalitativa studie har sex självbiografier analyserats genom en tematisk analysmetod. LÄS MER

  3. 3. "Jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt att samverka!" : Förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av förebyggande samverkan i förskolepraktiken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mari Lindoffsson; Ann-Sofie Sund; [2023]
    Nyckelord :samverkan; socialtjänst; förskollärare; förebyggande; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och bidra med kunskap om förskollärares och socialtjänstanställdas beskrivningar av vilka förutsättningar som behövs för att samverka och vad förebyggande samverkan resulterar i. Många barn växer upp under otrygga förhållanden. LÄS MER

  4. 4. Safety in Urban Spaces using Urban Planning: a Comparative Study in Bogotá, Colombia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Sara Sandefeldt; [2023]
    Nyckelord :Urban planning; Bogotá; Colombia; safety; urban design; urban spaces; women; gender; fear Stadsplanering; trygghet; publika rum; kvinnor; kön; rädsla; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Many cities around the world are facing the same challenges when it comes to the ability for women to move around and feel safe in public spaces. For women, using public spaces entails fear of sexual violence and of being attacked, which forces them to always be vigilant and reduces their quality of life. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan förskola och hem : En fenomenografisk studie om personalens frånvaro i förskolan och dess inverkan på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Isabelle Larsson Kenstanlis; Clara Malmström; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; collaboration; educator´s absence; guardians; preeschool; Förskola; personalens frånvaro; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : The aim of the study is to use a phenomenographic approach to highlight how educators in preschool perceive that their absence can affect the phenomenon of collaboration between guardians and educators. The research questions that have been the starting point of the investigation are about how the educators describe their perception of collaboration between preschool and home, how the educators describe their perception of absence among the educators in preschool and how they describe their experience of absence in relation to collaboration. LÄS MER