Sökning: "educator´s absence"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden educator´s absence.

  1. 1. Samverkan mellan förskola och hem : En fenomenografisk studie om personalens frånvaro i förskolan och dess inverkan på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Isabelle Larsson Kenstanlis; Clara Malmström; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; collaboration; educator´s absence; guardians; preeschool; Förskola; personalens frånvaro; samarbete; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : The aim of the study is to use a phenomenographic approach to highlight how educators in preschool perceive that their absence can affect the phenomenon of collaboration between guardians and educators. The research questions that have been the starting point of the investigation are about how the educators describe their perception of collaboration between preschool and home, how the educators describe their perception of absence among the educators in preschool and how they describe their experience of absence in relation to collaboration. LÄS MER

  2. 2. Konstruktion av yrkesroll: specialpedagog. : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll inom elevhälsan och i det praktiska arbetet med elever med problematisk frånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peggy Emanuelsson; Malin Raab Obermayr; [2019]
    Nyckelord :Elevhälsa; hemmasittare; problematisk frånvaro; skolk; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vår intervjustudie är att analysera specialpedagogens konstruktioner beträffande det praktiska arbetet och yrkesrollen inom elevhälsan relaterat till elever med problematisk frånvaro. En av studiens teoretiska utgångspunkter är socialkonstruktivism där individen betraktas som en social varelse som genom interaktion, samarbete och kommunikation konstruerar och rekonstruerar social verklighet. LÄS MER

  3. 3. Hela kroppen behövs för att lära! : En studie om pedagogers levda erfarenheter av att stimulera barns motoriska utveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Marie Dall; Frida Bengtson; [2010]
    Nyckelord :Educators; Lived experiences; Learning; Motor activity; Phenomenological hermeneutics; Reflection; Fenomenologisk Hermeneutik; Levda erfarenheter; Lärande; Motorik; Pedagoger; Reflektion;

    Sammanfattning : The study aims to demonstrate the significance of educators lived experiences of stimulating children's physical development. It has been noted that children are occupying themselves with more and more sedentary activities, which may lead to that they do not develop motor skills at the pace expected. LÄS MER