Sökning: "bedömning av andraspråkselevers språkutveckling"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden bedömning av andraspråkselevers språkutveckling.

  1. 1. Individualiserad undervisning : En undersökning om fyra SVA-lärares arbetssätt på Komvux

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Safa Mayi; [2021]
    Nyckelord :Individualisering; lärande; återkoppling; högpresterande elever; lågpresterande elever; formativ bedömning; likvärdig utbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och presentera en fördjupad förståelse för individualisering i ämnet svenska som andraspråk utifrån fyra SVA-lärares arbetssätt i relation till hur dessa lärare arbetar med individualisering vid utformning av elevuppgifter och återkoppling för hög- respektive lågpresterandeelever. Studien var baserad på en kvalitativ metodansats med semistrukturerade interjuver där fyra lärare som undervisar inom Komvux deltog. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt : En kvalitativ studie av lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Larspers; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; specialpedagogik; språkutvecklande arbetssätt; lärares lärande; fortbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärare som deltar i kollegialt lärande kring språkutvecklande arbetssätt vad gäller deras syn på behovet av språkutvecklande arbetssätt och deras förståelse av vad språkutvecklande arbetssätt är, hur de upplever att deras undervisning utvecklats samt eventuella svårigheter de upplever i implementeringen av språkutvecklande arbetssätt. Undersökningen tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  3. 3. ”Vill, vågar och kan” : Nio lärares erfarenheter av bedömning av svenska som andraspråkselevers texter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Nancy Karam; Jessica Söderberg; [2009]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; interimspråk; bedömning; bedömningsverktyg; modersmål;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Bakgrunden är uppdelad i fem olika avsnitt. Det två första avsnitten behandlar det svenskaspråket och skriftens utveckling. I avsnitt tre redogörs det för tidigare forskning kringspråkutveckling och här beskrivs även den teoretiska ramen för vår undersökning vilken är avsocialkonstruktivistisk art. LÄS MER