Sökning: "bedömning yrkeskunnande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bedömning yrkeskunnande.

  1. 1. Att bedöma elevers kunskaper under APL : En studie om yrkeslärares och handledares uppfattning om att bedöma elever på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet under deras arbetsplatsförlagda lärande (APL).

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Gudheimsson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; bedömning; Yrkeskunnande; Yrkesbedömning; Nyckelkompetenser; Yrkesprogram; Yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I likhet med övriga yrkesprogram, ingår arbetsplatsförlagd utbildning (APL) som en viktig del i Restaurang- och Livsmedelsprogrammet. Detta då eleverna inte enbart kan tillgodogöra sig alla de kunskaper som krävs för yrket i en skolmiljö. LÄS MER

  2. 2. ATT SÄTTA ORD PÅ DET VIKTIGA - en intervjustudie med lokala lärarutbildare om bedömning inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda kurser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2017-04-20]
    Nyckelord :Samverkan; bedömning; lärares yrkeskunnande; verksamhetsförlagd utbildning; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lokala lärarutbildare talar om bedömning under verksamhetsförlagd utbildning i förskollärarutbildningen. Teori: Studien utgår från ett kvalitativt perspektiv (Kvale och Brinkman, 2014) och dess teoretiska utgångspunkt är diskursanalys som teori och analysmetod (Alveson och Sköldberg, 2008). LÄS MER

  3. 3. Hur ska vi stärka kvaliteten på APL inom Hantverksprogrammet/Frisör - utifrån handledarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ljiljana Zaric; [2014]
    Nyckelord :APL; Arbetsförlagt lärande; Handledare; Kunskap; Kvalitet; Styrdokument; Yrkeskompetens; Yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Skolinspektionens granskning av arbetsplatsförlagt lärande, APL, visar att denna inte alltid håller måttet. Syftet är att visa hur man kan stärka och utveckla APL inom Hantverksprogrammet/Frisör. Teoridelen visar hur viktigt detta är för elevernas utbildning. Undersökningen handlar om handledarnas syn på utbildningen och APL. LÄS MER

  4. 4. Förarutbildning och kunskapsbildning : - en studie om förarutbildningssystemet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :David Lundgren; [2013]
    Nyckelord :Förarutbildning; körkortsutbildning; yrkesförarutbildning; förarprövare; trafikskola; körkunnig;

    Sammanfattning : Arbetet visar hur systemet för traditionell förarutbildning ser ut och att den formaliserade utbildningsstrukturen starkt strider mot min och andra lärares och förarprövares erfarenheter och pedagogiska grundsyn. Att den traditionella förarutbildningen genom exempelvis trafikskolor är som den är, kan jag säkerligen inte påverka. LÄS MER

  5. 5. Samtalet om Formativ Bedömning i Gymnasieskolans Matematikundervisning : Ett lärarperspektiv inom ramen för den formativa bedömningens diskurs

    Magister-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Reza Hamedani Ronasi; [2013]
    Nyckelord :Matematikundervisning; formativ bedömning; återkoppling; feedback; självbedömning; kamratbedömning; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Synen på matematikundervisning präglas av begreppen samspel och kontinuitet. Ett kontinuerligt samspel mellan aktörer, exempelvis lärare och elev under en bestämd tid uppfattas ofta som en lärandeprocess, där strävas efter progression, en utveckling av lärandeprocessen. LÄS MER