Sökning: "beskriva en doft"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden beskriva en doft.
1. En sång, en doft, en hand att hålla i? : Symtomlindrande omvårdnadsåtgärder vid beteendemässiga och psykiska symtom hos personer med kognitiv sjukdom - en integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Introduktion: Antalet personer med kognitiv sjukdom ökar och konsekvensen av detta är bland annat att fler personer drabbas av beteendemässiga och psykiska symtom. Detta ställer allt högre krav på hälso- och sjukvården. LÄS MER
2. Statistical Analysis and Modeling of the Behavioral Response to Humidity and Olfactory Cues by the Vinegar Fly Drosophila melanogaster
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknikSammanfattning : Animals are impacted by the humidity of their surrounding environment, it affects their ability of thermoregulation, water retention and their overall well-being. For small insects the effects of the surrounding humidity is even more important as they have a limited water storage which depletes faster in a drier environment. LÄS MER
3. Måltidsmiljöns betydelse för näringsintaget hos personer med demenssjukdom
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Personer med demenssjukdom på särskilt boende riskerar att bli undernärda till följd av sin nedsatta kognitiva förmåga. Risken för undernäring ökar ju längre sjukdomen fortskrider. Svårigheterna för patienterna att inta föda kan bero på fysiska, psykologiska, miljömässiga och sociala faktorer. LÄS MER
4. Sinnesmarknadsföring : Två olika handelsplatsers attraktivitet ur ett konsumentperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: På grund av att konsumenters beslutsfattande har utvecklats till att ofta grundas i emotionella motiv, har handelsplatser utökat sitt utbud till att erbjuda upplevelser som engagerar flera olika sinnen. Utifrån att den moderna marknadsföringen ofta har utgått ifrån att konsumenter fattar rationella beslut och inte har betonat betydelsen av känslor, upplevelser och sinnesintryck, har en ny typ av marknadsföring uppmärksammats: sinnesmarknadsföring. LÄS MER
5. Parfymen : Gestaltning av doft i Patrick Süskinds roman och Tom Tykwers filmadaption
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Studien undersöker hur dofter gestaltas i Patrick Süskinds roman Parfymen och i filmadaptionen av Tom Tykwer. Fokuseringen på dofter är relevant då det är berättelsens centrala tema. Syftet med uppsatsen är att analysera hur de två olika medierna bok och film gör för att skildra dofter. LÄS MER