Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Klasstorlekens betydelse för studenters studietrivsel : En kvantitativ studie om relationen mellan självskattad studietrivsel och klasstorlek.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Sebastian Hederstedt; [2019]
    Nyckelord :Keywords: Study Satisfaction; Class size; Social network; Extraversion; Nyckelord: Studietrivsel; Klasstorlek; Socialt nätverk; Extraversion;

    Sammanfattning : Sammanfattning En lägre grad av upplevd trivsel vid universitet är ett relativt vanligt fenomen bland studenter, som kopplas till bland annat psykisk ohälsa, stress och dåliga betyg. Syftet med föreliggande studie var att belysa studietrivseln bland olika klasstorlekskategorigrupper som uppger sig att vara i genomsnitt extroverta. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i specialidrott : Hur går lärarna tillväga och vilka ramfaktorer påverkar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Frida Viol; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur fotbollslärare i ämnet specialidrott arbetar med bedömning, samt vilka ramfaktorer som påverkar bedömningen. Frågeställningar: 1. Hur arbetar lärare i specialidrott med bedömning? 2. Vilka ramfaktorer påverkar lärarnas bedömning? 3. LÄS MER

  3. 3. Eleven i den lilla och stora klassen : En kvalitativ studie av elever och lärares upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katarina Konradsson; Nora Widegren; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Grundskola; Intervju; Klasstorlek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse klasstorlek har för elever och lärare utifrån deras egna upplevelser mot bakgrund av faktorer som trivsel, miljö, gruppdynamik, stress, lärande samt prestation och motivation. Våra frågor var således: Hur upplever elever och lärare att det är att befinna sig i en liten respektive stor klass? Vilka för- och nackdelar upplever elever och lärare i den befintliga klassen? och Finns det något samband mellan klasstorlek och elever och lärares upplevelser? Som metod användes en kvalitativ metod i form av intervjuer då vår önskan var att komma informanterna på djupet genom att ta del av deras upplevelser, erfarenheter och sociala värld. LÄS MER

  4. 4. Individanpassad undervisning - betraktad ur lärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Ernest Mrkalj; [2010]
    Nyckelord :betyg; förutsättningar; individanpassning; individualisering; individuellt arbete; inlärning; intelligens; klasstorlek; kursplan; lektionsplanering; undervisning;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94, måste undervissningen anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Syftet med studien var att undersöka lärarnas erfarenheter av den individanpassade undervisningen samt ta reda på hur de skapar och genomför sin egen planering och undervisning med tanke på gruppstorlek, förutsättningar och elevnivå. LÄS MER

  5. 5. Klasstorlekens påverkan på lärarens möjligheter att uppfylla läraruppdraget och dess effekt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Josefine Nygren; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Många studier behandlar ämnet om hur elevernas kunskapsinhämtning påverkas av gruppstorleken men få studier berör hur lärare påverkas av gruppstorleken. Den här studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare upplever att deras uppfattning av elevernas hälsa och kunskaper samt möjligheten att anpassa pedagogiken till eleverna påverkades av gruppstorlek och undervisningsmiljö. LÄS MER