Sökning: "bokläsning förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden bokläsning förskolan.

  1. 16. Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karolina Yngvesson; Linda Röjfors; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var:- Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn?Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. LÄS MER

  2. 17. Bokläsning och boksamtal om barnlitteratur i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers arbetssätt med bokläsning och boksamtal om barnlitteratur för att främja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Hawke; Alexandra Lyktberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Pedagoger; Barnlitteratur; Barns språkutveckling; Språkmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar om och arbete med barnlitteratur för att främja barns språkutveckling, då bokläsning oftast är ett kontinuerligt inslag i förskolans vardag och det finns ett relativt stort utbud av barnlitteratur. Metoden för den kvalitativa studien är semistrukturerade intervjuer med nio verksamma pedagoger. LÄS MER

  3. 18. Betydelsen av att läsa med barnen : bokläsningens betydelse för förskolebarns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Gustavsson; Nicole Zaman; [2016]
    Nyckelord :Bokläsning i förskolan; samtal under bokläsning i förskolan;

    Sammanfattning : InledningBokläsning är ett vanligt förekommande inslag i förskolans verksamhet. Förskollärare kan använda sig av detta som pedagogisk metod och det kan då vara språkutvecklande för förskolebarnen. Det sociala samspelet vid bokläsning mellan barn och förskollärare kan vara viktigt både för den kognitiva samt den sociala förmågan. LÄS MER

  4. 19. Samspel vid bokläsning med drama och musik : I en förskoleverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eva Hantoft; Annica Kleen; [2015]
    Nyckelord :Förskolebarn; Samspel; Sociokulturellt; Musik; Drama; Bokläsning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera hur samspelet mellan barn och mellan barn och förskollärare sker i en bokläsningsaktivitet med högläsning för en grupp barn jämfört med när musik och drama tillförs aktiviteten. Det visade sig vid de observationer som gjordes att barnen, i detta fall en grupp bestående av 8-10 treåringar, fick en djupare förståelse för sagan De tre bockarna Bruse. LÄS MER

  5. 20. Matematik i sagans värld : En intervjustudie med förskollärare om deras arbete med bokläsning och matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Flink; Lina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :barns lärande; bilderböcker; förhållningssätt; förskollärare; interaktioner; matematik; språk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av att kombinera bilderboksläsning och matematik i förskolan. Förskolans läroplan Lpfö98/10 (Skolverket, 2010) belyser att förskollärare ska se till att barnen i förskolan får stimulans och utmaning i sin språk och kommunikationsutveckling samt i sin matematiska utveckling. LÄS MER