Sökning: "bokläsning förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden bokläsning förskolan.

  1. 11. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  2. 12. Bokläsning i förskolan, merän bara läsvila?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Andrén; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att pedagoger läser tillsammans med barnen sker varje dag. Men denna aktivitet är sällan något som det reflekteras över. Tidigare forskning visar att bokläsning i förskolan ofta används i syfte att barnen ska vila eller inte störa de yngre barnen som sover. LÄS MER

  3. 13. Du, jag och bokläsning - En resa från fantasivärld till verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fowzia Saed; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; bokläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie är beskriva pedagogers arbetssätt för att locka fram barns intresse för bokläsning i vardagliga aktiviteter, samt att se på vilket sätt bokläsningen används för att stimulera barns språkutveckling. Jag har valt att skriva om bokläsningens betydelse för språkutveckling i förskolan, för att jag har stort intresse av att lära mig mer om läsning och att stimulera barnen språkligt i tidig ålder. LÄS MER

  4. 14. ”Det är något som ligger mig väldigtvarmt om hjärtat.”En studie om hur verksamma förskollärare förhåller sig tillbokläsning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Severinsson; Frida Rolandsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till bokläsning i förskolan. Studien har två övergripande frågeställningar som behandlar bokläsningens syfte och förskollärarens förhållningssätt. LÄS MER

  5. 15. Ska vi läsa en bok? : En skildring av hur några förskollärare talar om bokläsningens syfte och funktion i verksamheten och för barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annicka Millberg; [2017]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; pedagogik; förskollärares förhållningssätt; förskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Preschool teachers purpose, perceptions and attitudes on reading children´s books aloud in preschool.   Studien syftar till att belysa hur  några förskollärare talar om bokläsningens syfte och funktion i förskolans pedagogiska verksamhet. Frågeställningar kring förskollärares förhållningssätt till bokläsning fokuseras. LÄS MER