Sökning: "bokläsning förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden bokläsning förskolan.

  1. 21. Läs för mig : En undersökning av hur pedagoger och barn i en förskola använder sig av läsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ida Johansson; [2013]
    Nyckelord :högläsning; böcker; förskola; lässituationer;

    Sammanfattning : BakgrundOm man använder böcker på rätt sätt kan man genom bokläsning stödja barnen i sin språkliga utveckling. Men bokläsning kan också bland annat bidra till att barnen får utveckla sin fantasi, får närhet, som underhållning eller att lyssna på vid vilan. LÄS MER

  2. 22. Förskolans stöd till det svenska språket för barn med annan etnisk tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Florentin; [2012]
    Nyckelord :Multicultural pre-school; language development; bilingualism; parents; collaboration; Mångkulturell förskola; språkutveckling; tvåspråkighet; föräldrar; sammarbete;

    Sammanfattning : Denna studie grundas i ett intresse för hur pedagoger inom förskolan arbetar med barn med annan kulturell bakgrund än infödda svenskar. Detta för att få en god utveckling av det svenska språket, hos de barn som behöver extra stöd. LÄS MER

  3. 23. Barnlitteratur i förskolan - att läsa för och med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Burakovsky; Therese Lindström; [2012]
    Nyckelord :barnlitteratur; bibliotek; boksamtal; förskola; högläsning; läsmiljö;

    Sammanfattning : Genom detta examensarbete vill vi undersöka vilka avsikter pedagoger har i arbetet med barn och barnlitteratur på förskolor, men också hur pedagoger och barn resonerar kring böcker och bokläsning i förskolan. Vi vill även belysa vikten av att barn i förskolan kommer i kontakt med litteratur/böckerI forskningsbakgrunden behandlas våra styrdokument i förskolan och barnlitteratur i allmänhet samt arbetet kring litteraturen såsom högläsning och boksamtal. LÄS MER

  4. 24. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan : Pedagogers tankar om läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Chomicha Mazrina; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; barns läsning och skrivning; livsvärldsfenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare tänker om barns läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. De frågeställningar som jag sökte svar på var: hur tänker pedagogerna om barns läs- och skrivutveckling i förskolan och förskoleklassen samt hur beskriver de sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Jag har utgått från en livsvärldsfenomenologisk ansats och använt mig av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 25. Små barns bokläsning : tillgång eller efterfrågan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Pia Janson; [2010]
    Nyckelord :barnlitteratur; bilderboken; förskola; högläsning; samspel;

    Sammanfattning : Examensarbetet handlar om barnböcker och högläsning. Undersökningens syfte har varit att studera hur barn interagerar med boken samt att få en bild av pedagogens intention med högläsning. Syftet har även varit att belysa betydelsen av att arbeta med högläsning och dess betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER