Sökning: "Multicultural pre-school"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Multicultural pre-school.

  1. 1. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsundervisning i förskolan : Förskollärarens didaktiska val i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :salamatu Tholley; [2021]
    Nyckelord :Barnens utbildning; bilderböcker; hållbarhetaktiviteter; nyanlända barn; återvinning;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute further knowledge about preschool teachers' didactic choices when they plan and implement teaching in of sustainability and more precisely shed light on how preschool teachers adapt their work to promote newly arrived children's knowledge of sustainability. Eight preschool teachers from four preschools participated in the study. LÄS MER

  3. 3. Samverkan i den mångkulturella förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Fredrik Andersson; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; likvärdighet; makt; nyanlända; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa samverkan mellan förskollärare och nyanlända vårdnadshavare ur ett likvärdighetsperspektiv. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har kvalitativa metoder använts. Intervjuer har genomförts med fem stycken förskollärare från tre olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. Olikheter är en tillgång : En studie om integration av nyanlända barn i förskolan med fokus på kultur och språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nordin; maria Eriksson; [2017]
    Nyckelord :New arrivals; culture; language development; integration; preschool; Nyanlända; kultur; språkutveckling; integration; förskola;

    Sammanfattning : Att flytta till ett nytt land och anpassa sig till ett nytt språk, en annan kultur och nya normer och värderingar innebär en stor livsförändring. Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare arbetar med integration av nyanlända i förskolan med fokus på kultur och språk. LÄS MER

  5. 5. Challenges of teachers working in a multicultural pre-school literacy class with native Arabic-speaking children

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maisaa Abughalioun; [2016-08-16]
    Nyckelord :emergent literacy; multicultural; preschool teacher; early childhood literacy;

    Sammanfattning : This study explored the role of the teacher in implementing emergent literacy in Swedish preschools. The participants in this study were six preschool teachers, five Arabic children and five Arabic parents. Data for this study were collected from interviews and observations before they were analyzed. LÄS MER