Sökning: "demokratiuppdrag"
Visar resultat 21 - 25 av 131 uppsatser innehållade ordet demokratiuppdrag.
21. Ämnesspråk i idrott och hälsa : "Det är lättare och tydligare att visa än att berätta hur de ska göra"
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ge en holistisk och fördjupad bild av ämnesspråk i dagens idrott och hälsa genom att undersöka lärares användande av, förståelse för och tankar om ämnesspråk. Vid datainsamlingen nyttjades en metodkombination bestående av strukturerade lektionsobservationer, stimulated recall samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
22. Medborgarfostran i skolan : Tre rektorers syn på demokratiuppdraget i svensk grundskola F-6
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i grundskolan idag tolkar skolans demokratiska uppdrag. Hur arbetar men, enligt rektorn, med det demokratiska uppdraget i den dagliga verksamheten i grundskolan? För att få svar på frågan användes en kvalitativ forskningsdesign där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre rektorer i grundskolan klass F-6. LÄS MER
23. Barns självkänsla, självbild och tilltro till den egna förmågan : Förskollärares föreställningar om arbetet med barns självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare erfar sina möjligheter att påverka barns självkänsla. För att bidra med ökad kunskap och förståelse kring arbetet med att stärka barns självkänsla, då det påverkar barns inflytande och delaktighet i sin vardag som är en del av förskolans demokratiuppdrag. LÄS MER
24. Demokratiuppdragets dilemma : Gymnasielärares hantering av skolans demokratiuppdrag i pedagogiskpraktik
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till en ökad förståelse för hur olika faktorer påverkar lärarestolkning och praktiskt-pedagogiska hantering av skolans så kallade demokratiuppdrag, alltså deinledande texter i läroplanerna som behandlar värdegrund, kunskap om demokratiska processer samtträning i kritisk granskning. Studien efterfrågade på vilket sätt läroplanens formulering avdemokratiuppdraget tolkades av lärarna, hur de beskrev sin hantering av det i pedagogisk praktik samtvilka drivkrafter i form av normsystem som kunde spåras hos lärarna. LÄS MER
25. DEMOKRATIUPPDRAGET I GYMNASIESKOLAN : Lärares syn på demokratiuppdraget i gymnasieskolan.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka hur gymnasielärare på svenska gymnasieskolor i Västerås undervisar i olika ämnen om demokratiuppdraget som varje lärare har som uppdrag. Syftet var vidare att undersöka hur dessa gymnasielärare praktiskt tillämpar demokratiuppdraget. LÄS MER