Sökning: "diagnostiska metoder"
Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade orden diagnostiska metoder.
16. Prevalensen av TPO-antikroppar i en mellansvenskpopulation; inverkan av kön, ålder och TSHkoncentration
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Tyreoperoxidas (TPO) är ett enzym som medverkar i syntesen av tyreoideahormonernatrijodtyronin (T3) och tyroxin (T4). Det kan bildas autoantikroppar mot TPO som kan påverkafunktionen hos tyreoidea. LÄS MER
17. Generation and characterization of a prostate-specific membrane antigen positive eukaryotic cell system for phage selection
Master-uppsats, KTH/ProteinvetenskapSammanfattning : Prostate cancer is one of the most common cancer types worldwide. However, current diagnostic approaches and treatments are invasive and unspecific. Prostate-specific membrane antigen (PSMA) is an ideal biomarker for prostate cancer and can act as a target for therapeutic or diagnostic agents. LÄS MER
18. Utvärdering av icke-invasiva metoder för diagnostik av Helicobacter pylori-infektion : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för naturvetenskap och biomedicinSammanfattning : Helicobacter pylori-infektion är en av de ledande orsakerna till utvecklingen av maligniteter i ventrikeln. Tillämpning av pålitliga analytiska metoder är därför väsentlig för en korrekt diagnostik och behandling av infektionen. LÄS MER
19. Den diagnostiska säkerheten i arbetsprov på kvinnor med angina pectoris : Slutversion
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för naturvetenskap och biomedicinSammanfattning : Angina pectoris är bröstsmärta orsakat av myokardischemi, till följd av kranskärlsjukdom med eller utan stenoser eller icke kranskärlsjukdom. Arbetsprov är den vanligaste undersökningen för angina pectoris. LÄS MER
20. Elevers förförståelse : En studie om hur sex gymnasielärare kartlägger elevers förförståelse av samhällsvetenskapliga begrepp
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Studien fokuserar på hur lärare kartläggerelevers förförståelseav samhällsvetenskapliga begreppdet vill säga vad eleverkan eller inte kan kunskapsmässigt i början av ett nytt undervisningsmoment. Det är alltså inte en studie om elevers begreppsutveckling eller med andra ord inte hur elevers förståelse för ett begrepp ändrasfrån början av ett moment till slutet av momentet. LÄS MER