Sökning: "digitalisering av bildämnet"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden digitalisering av bildämnet.

  1. 16. …det är en brist, den stora svagheten. : En kvalitativ intervjustudie om digitalt arbete i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonatan Wiegert; [2017]
    Nyckelord :Bildämnet; digitalisering; Lgr 11; bild; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur fyra bildlärare resonerar om sin undervisning med digitala medier. Studien är genomförd utifrån Ulf P. Lundgrens teori om ramfaktorer, d.v. LÄS MER

  2. 17. En bild av bildämnet : Elevers syn på digitala medier i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Skoglund; [2014]
    Nyckelord :Bild; digitala medier; the sacred and the profane; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks elevers uppfattningar om bildämnets digitalisering. Detta görs utifrån Bernsteins teorier om “the sacred and the profane” och konceptet av ämnesparadigm. Studien baseras på en observation och kvalitativa respondentintervjuer med nio elever indelade i tre olika grupper. LÄS MER

  3. 18. ”En isolerad ö”- sex rektorers syn på bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cia Olsson; [2013]
    Nyckelord :Bildämnets status; Bildspråk; Digitala verktyg; En skollednings perspektiv; Halvstrukturerad intervjumetod; Ämnesintegration;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur synen på och tilltron till ämnet bild ser ut och undersöka bildämnets status. Problemformuleringen utgörs av dessa frågor: Hur ser rektorers syn på och förståelse av ämnet bild ut? Hur ser inställningen ut till den ökade digitaliseringen i ämnet bild? Hur ser rektorerna på bildämnets status? Detta undersökte jag genom en halvstrukturerad intervjumetod med sex stycken rektorer, samtliga verksamma i en och samma kommun med samma ansvarsområde. LÄS MER

  4. 19. Bild- och slöjdämnet i framtidens grundskola– förslag på utvecklingsmöjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Dan Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Kreativitet; Utveckling; Holism och Estetiska ämnen.;

    Sammanfattning : Jag har baserat denna studie på att undersöka hur yrkesverksamma bild- och slöjdlärare ser på utvecklingsmöjligheter för sina respektive ämnen för framtidens grundskola, och att relatera detta till aktuell forskning på området. Med en stor litteratur och forskningsbakgrund i detta arbete samt kvalitativa intervjuer av yrkesverksamma bild- och slöjdlärare har jag besvarat mina frågeställningar: Hur ser forskningen på möjligheter för utveckling av bild- och slöjdämnet? Vad anser yrkesverksamma lärare inom bild och slöjd om utvecklingsmöjligheter för ämnet? Undersökningen har visat på att bildämnet kan vinna på och bör öka sin digitalisering och slöjdämnet skulle vinna på att lyfta fram designaspekten mer. LÄS MER