Sökning: "digitalisering av bildämnet"
Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden digitalisering av bildämnet.
6. Visuella kulturers roll i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar visuella kulturer utifrån en skolkontext. Undersökningen är baserad på ett antal vetenskapliga texter och ett urval av källor har gjorts och kritiskt granskats utifrån deras relevans i förhållande till vår frågeställning. LÄS MER
7. Möjligheter och hinder för didaktisk design i det virtuella rummet : En kvalitativ studie om bildlärares syn på, och implementering av bloggar som pedagogiska verktyg i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studies syfte är att undersöka på vilka sätt tre bildlärare använder sig av bloggar i undervisningen samt vilka möjligheter och hinder de ser med bloggen som bildpedagogiskt verktyg. Studien är genomförd utifrån ett designteoretiskt, multimodalt och sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER
8. Digitaliseringen av Bildämnet- Fördel eller nackdel? : En intervjuundersökning om bildlärares uppfattning om digitaliseringen av Bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka bildlärares uppfattningar om digitaliseringen av bildämnet och utifrån ett bildlärarperspektiv undersöka vad bildlärarna anser att det finns för fördelar och nackdelar med användande av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. Studien undersökte även bildlärares uppfattningar om det analoga bildskapandet påverkas av användning av digitala verktyg och medier i bildundervisningen. LÄS MER
9. Bildlärares upplevelser av digital bildundervisning i åk 1–6. : Möjligheter och begränsningar i bildundervisning med digitala medier, tekniker och verktyg.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Detta examensarbete har haft som syfte att undersöka hur bildlärare tolkar sitt uppdrag att undervisa med digitala medier, verktyg och tekniker i bildämnet och vad dessa digitala delar kan innebära för bildundervisningen samt kunskapsutvecklingen hos elever i åk 1–6. Detta görs genom fyra kvalitativa intervjuer. LÄS MER
10. Från något litet kan det bli något stort : Hur elever i åk 9 använder sig av bildämnet på fritiden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I denna studie används visual studies för att undersöka hur elever i grundskolans årskurs 9 använder sig av kunskaperna de skaffat sig under bildundervisningen när de skapar bilder utanför skolan. Fem ungdomar har deltagit i enskilda semistrukturerade intervjuer, genomförda och tolkade utifrån en hermeneutisk ansats för att få en helhetsbild av deras attityder mot bildvärldarna de rör sig i. LÄS MER