Sökning: "discourse of renewal"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden discourse of renewal.

  1. 1. Nya Moderaternas retorik i det postmoderna tillståndet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Lukas Hållkvist; [2024]
    Nyckelord :The Moderates; politics; epideictic rhetoric; pseudo-events; hyperreality; postmodern condition;

    Sammanfattning : This thesis explores the renewal process within the Moderate Party from a postmodern perspective, focusing on epideictic rhetoric and theories of pseudo-events. By analyzing the party's strategic repositioning and communication methods, the study examines how the Moderates reshaped their public image and relationship with the electorate. LÄS MER

  2. 2. To act or not to act? A study of Commission inaction against breaches of the rule of law: the case of Spain and the non-renewal of the General Council of the Judiciary

    Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ana Caselles Calle; [2023]
    Nyckelord :Commission inaction; rule of law; infringement; Spain; discourse; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In light of the EU’s growing compliance problem and the generalized decline in Commission-led enforcement, this thesis studies the phenomenon of Commission inaction against breaches of EU law, and, specifically, Art. 2 TEU. LÄS MER

  3. 3. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  4. 4. Trygghet genom stadsdelsomvandling : utvecklingen av Berga centrum, Linköping

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Frida Sahlman; [2022]
    Nyckelord :stadsbyggnad; trygghet; jämlikhet; situationell brottsprevention; offentliga rum;

    Sammanfattning : Säkerhet och trygghet är idag stora samhällsfrågor. Urbanisering har medfört resurskonkurrens mellan städer. Det är därför av stor vikt för staden att vara trygg och säker. Diskursen har medfört att välfungerande platser beskrivs som fria från brott, attraktiva och välförvaltade. LÄS MER

  5. 5. Den kvinnliga konstnärens övergång från amatör till professionell i Italien under början av 1900-talet. : De första kvinnliga utställningarna och en studie om Tyra Kleens nätverksrelation i Rom.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Chiara Castrenzi; [2022]
    Nyckelord :female artists; female association; Tyra Kleen; Italy; Donne artiste; Tyra Kleen; associazionismo femminile; Italia; Società delle Artiste; Kvinnliga konstnärer; Tyra Kleen; kvinnoförening; Italien;

    Sammanfattning : The essay describes the transition of female artists from amateur to professional through an analysis of female participation in professional exhibitions during the early 20th century in Italy. Specifically, it examines the history of the Società delle Artiste, the group of pioneers who want to identify themselves in the field of professional art, and the first two exclusively women's international exhibitions organized in Italy. LÄS MER