Sökning: "disputational talk"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden disputational talk.

  1. 1. Kommunikation, interaktion ochkooperativt lärande inom matematik : En kvalitativ studie på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rebecka Tiderman; Anna-Clara Johannisson; [2021]
    Nyckelord :Kommunikation; kooperativt lärande; matematik; samarbete och talk types;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en metod med fokus på kommunikation mellan elever och många förespråkare argumenterar för att metoden har positiva effekter på elevers kommunikation inom matematik. Syftet med denna studie var att undersöka muntlig kommunikation mellan elever på lågstadiet inom kooperativt lärande i matematikundervisning, samt eventuella skillnader och likheter i kommunikation och interaktion mellan pararbete och grupparbete. LÄS MER

  2. 2. Concept cartoons som diskussionsunderlag i NO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Evelina Sandström; Suzana Ristic; [2016]
    Nyckelord :Concept cartoons; cumulative talk; disputational talk; exploratory talk; gruppdiskussion; NO-undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att få en djupare förståelse för hur concept cartoons påverkar elevers gruppdiskussioner och bidrar till deras lärande i NO-undervisningen. Eftersom vår utbildning inriktar sig mot elever i årskurs F-3, har vi valt att återspegla detta i vår studie. LÄS MER

  3. 3. Muntlig formativ kamratbedömning som kommunikativ praktik : En designbaserad studie i det naturvetenskapliga klassrummet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Kerstin Danckwardt-Lillieström; [2014]
    Nyckelord :oral peer-assessment; feedback; design-based study; meaning-making; natural science education; upper-secondary school; muntlig kamratbedömning; återkoppling; designbaserad studie; meningsskapande; naturvetenskaplig undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : In the school subject of the natural sciences it is imperative that the students are given opportunities to ”talk science”, since the dialogues that occur in the classroom have a significant importance for the students’ abilities to engage in meaning-making in their learning process. Hence, the student and teacher interaction in the classroom and the feedback given there play a significant role in the students’ learning process. LÄS MER