Sökning: "downs syndrom förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden downs syndrom förhållningssätt.

  1. 1. Föräldraperspektiv på hinder och möjligheter i lärmiljön för barn med Downs syndrom

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Linderfalk; [2016]
    Nyckelord :Downs syndrom; föräldraperspektiv; inkludering; lärmiljö; skolutveckling;

    Sammanfattning : Det undersökta området är föräldrars tankar kring hinder och möjligheter i lärmiljön för barn/elever med Downs syndrom, samt deras tankar om den egna föräldrarollen utifrån att ha ett barn med en intellektuell funktionsnedsättning.Studiens syfte är att belysa olika aspekter av vad det innebär att vara förälder till ett barn som till följd av en intellektuell funktionsnedsättning har en annorlunda utveckling. LÄS MER

  2. 2. Skolmiljöns betydelse för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ingegerd Andersson; [2015]
    Nyckelord :skolmiljö; inkludering; rumslig inkludering; social inkludering; pedagogisk inkludering; funktionsnedsättning; autismspektrumtillstånd; Downs syndrom; koncentrationssvårigheter; specialpedagogik; deltagande tekniker.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra grundskole - och grundsärskoleelevers upplevelser av den egna skolmiljön i en inkluderande verksamhet. Studien är baserad på kvalitativa undersökningsmetoder som deltagande tekniker, observationer och samtal. En analys av materialet har gjorts utifrån rumslig, social och didaktisk aspekt av inkludering. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt till inkludering av barn med Downs syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Ölander; Maria Olausson Johansson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; Downs syndrom; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagogerna såg på sitt förhållningssätt samt hur de arbetade för att få en fungerande inkludering för barn med Downs syndrom. Vi ville se vilka svårigheter som kunde förekomma samt hur pedagogen förhöll sig till denna inkludering undersöktes också. LÄS MER

  4. 4. Vilka arbetssätt använder några pedagoger på förskolan och särskolan för att språkträna barn med Downs syndrom?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :My Sanner; Karin Arvidsson; [2011]
    Nyckelord :Downs syndrom; förskola; intervju; specialpedagogik; språkinlärning; särskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge exempel på hur några pedagoger och lärare arbetar med språkinlärning med barn med Downs syndrom på fyra utvalda förskolor respektive fyra särskolor. Metoden vi har använt oss av i denna studie är intervju. LÄS MER

  5. 5. Barn med Downs syndrom och deras föräldrars syn på utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Christine Pettersson; [2006]
    Nyckelord :utveckling; kommunikation; lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Undersökningen visar att rektors och pedagogers kunskap har betydelse för att föräldrarnas önskemål om stöd respekteras. Enskild språkträning är ett önskemål som föräldrarna har men som endast en av fem barn har fått. .. LÄS MER