Sökning: "dyslexidiagnos"
Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade ordet dyslexidiagnos.
11. Finns förmågan om den inte kommer av sig själv : Röster om bedömning av kunskaper och förmågor hos elever med dyslexi i skolans sociala praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa hur några elever med dyslexidiagnos, samt några av deras lärare, resonerar kring betyg och bedömning. Intervjuer har använts som metod för att kunna lyfta fram lärarnas och elevernas tankar och erfarenheter kring det undersökta ämnet. LÄS MER
12. Varje elev är sin egen berättelse : En pojkes berättelse om dyslexi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka en elevs upplevelser av och reflektioner kring läs- och skrivsvårigheter samt det stöd eleven fått i skolan. Den intervjuade eleven i studien har en dyslexidiagnos. LÄS MER
13. De sade att det försvinner med tiden. Det gör det inte. En intervjustudie med elever som fått sin dyslexidiagnos under gymnasietiden
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
14. "Livet går inte under för att du har dyslexi” – tre berättelser om att erhålla en dyslexidiagnos
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge and understanding of how young people with dyslexia think, feel and act. Another aim is to spread knowledge about how young peoples’ schooling, self-concept, academic self-concept and self-esteem are effected by obtaining a dyslexia diagnosis. LÄS MER
15. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER