Sökning: "elev klassrum"

Visar resultat 11 - 15 av 142 uppsatser innehållade orden elev klassrum.

  1. 11. Sambandet mellan språk och andraspråkselevers : Kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Askelund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till förståelse för andraspråkselevers kunskapsutveckling i ämnet matematik. Vidare belyser studien lärarens förutsättningar för att kunna utforma sin undervisning på bästa sätt utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER

  2. 12. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationsmönster; matematik; matematiska begrepp; matematiskt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER

  3. 13. Transspråkande i undervisningen : Metoder lärare kan använda för att utveckla flerspråkiga elevers ordförråd i andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Rodriguez; Matilda Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; ordförråd; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Litteraturstudien har skrivits med syftet att undersöka vad forskning säger om hur lärare i grundskolan kan utforma en transspråkande praktik i sina klassrum för att utveckla flerspråkiga elevers andraspråk. Skolan i dagens Sverige har fler elever som är flerspråkiga. LÄS MER

  4. 14. Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anton Eberius; Malin Ricklund; [2022-05-03]
    Nyckelord :Auktoritet; Legitimitet; lärarperspektiv; elevperspektiv; lärarauktoritet;

    Sammanfattning : Hur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. LÄS MER

  5. 15. ”Det är inte läromedlet som vet vad dina elever behöver – det är du” Lärares syn på differentierad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Säfvenberg; Malin Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; individanpassad undervisning; lärarperspektiv; pedagogisk differentiering; årskurs 1–3.;

    Sammanfattning : Differentierad undervisning syftar till att inkludera alla elever i ett klassrum utan att förlora den sociala kontexten. Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare i årskurs 1–3 implementerar differentierad undervisning i ämnet svenska, samt vilka möjligheter respektive svårigheter de ser med att använda metoden. LÄS MER