Sökning: "elev klassrum"

Visar resultat 21 - 25 av 142 uppsatser innehållade orden elev klassrum.

  1. 21. Discovering patterns of interaction with feedback : an eye tracker study

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Carin Bystam; Maria Moliteus; [2022]
    Nyckelord :Bachelor thesis; eye tracker; feedback; quiz; Kandidatexamensarbete; eye tracker; feedback; quiz;

    Sammanfattning : Feedback plays a vital role in learning. With online learning on the rise, feedback can be given directly to each student in a way that can not be achieved in a traditional classroom with one teacher. But while the importance of feedback is well-known, little is known about how students interact with feedback. LÄS MER

  2. 22. Kontroversiella frågor – ur elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Rasljanin; Medina Suljanovic; [2022]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; religionskunskapsundervisning; mångkulturell; homogen; förhållningssätt; kvalitativ metod; interkulturellt;

    Sammanfattning : Forskning visar på att lärare ofta undviker att diskutera kontroversiella frågor i sin undervisning då de känner sig osäkra om hur de ska hantera dessa. Att arbeta med kontroversiella frågor är ett komplext område men det blir oundvikligt att komma ifrån när våra klassrum präglas av samhällets mångfald. LÄS MER

  3. 23. Inkludering i elevernas verklighet : En kvalitativ studie av elevers klassrumserfarenheter i relation till inkludering

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Jansson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; elev; upplevelser; utbildning; undervisning; intervjuer; observationer;

    Sammanfattning : Inclusion as a phenomenon and its significance has long been discussed in contexts concerning the school system. To this day there is no mentioning of the word inclusion in the Swedish school governing documents despite the ambition of inclusion that exists and is being emphasized in a big part of the research and in international declarations. LÄS MER

  4. 24. Ordförståelseinlärning vid instruktionstillfällen : En litteraturstudie kring hur läraren kan använda instruktionstillfällen för att utveckla elevernas ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2022]
    Nyckelord :Muntlig instruktion; ordförståelse; klassrum; lärare; elev; kommunikation; strategi och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att undersöka vad forskning säger ommöjligheten att ta tillvara på muntliga instruktionstillfällen för att förbättraelevernas ordförståelse. Frågeställningen som litteraturstudien utgick ifrånvar “på vilka sätt kan läraren arbeta vid muntliga instruktionstillfällen för attutveckla elevernas ordförståelse?”. LÄS MER

  5. 25. ”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Jernberg; [2022]
    Nyckelord :: grundskola; interaktion; kommunikativa förmågan; tysta elever;

    Sammanfattning : I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. LÄS MER