Sökning: "elever bildundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 114 uppsatser innehållade orden elever bildundervisning.

  1. 21. Samtidskonstens möjligheter i bildundervisningen : En undersökning om samtidskonstens möjligheter till elevers subjektifiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Josefina Cavalli-Björkman; [2022]
    Nyckelord :Samtidskonst; bildundervisning; subjektifiering; konstpedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks samtidskonstens potential när det kommer till subjektifiering för barn och unga. För att undersöka om och hur samtidskonst har möjlighet att bidra till att elever formas till reflekterande och kritiskt tänkande människor tittar detta arbete främst på hur konstpedagoger på samtidskonstinstitutioner samt att det även ger en inblick i hur verksamma bildlärare arbetar med just samtidskonst. LÄS MER

  2. 22. Kroppsnormer i bildundervisningen : Normer om kroppsgestaltning i gymnasial bildundervisning ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Brask Henna; [2022]
    Nyckelord :normkritik; kroki; människans anatomi; kroppens proportioner; funktionsfullkomlighet; normbrytande kroppar;

    Sammanfattning : I gymnasial bildundervisning råder normer om hur kroppsgestaltning undervisas om och vilka kroppar som får representeras i samband med detta. Både Skollagen (SFS 2010:800) och gymnasieskolans läroplan (Skolverket, 2011a) föreskriver att skolan aktivt ska arbeta mot en bredare representation och allas lika värde. LÄS MER

  3. 23. Att bilda med träd : En postkvalitativ studie med träd i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Wästerlid Zmuda-Trzebiatowski; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; bildundervisning; träd; estetiska lärprocesser; minorhizoming;

    Sammanfattning : Med bakgrund i vetskapen om att olika forskningsgrupper använder olika samverkande discipliner i sina projekt och för att framtiden eventuellt kommer att behöva se annorlunda ut än den gör nu, vill jag försöka pröva att använda träd i bildundervisningen för att få elever att närma sig tankar om förhållandet mellan människa och natur. Med utgångspunkt i posthumanism och speciellt Karen Barads teorier, i möte med Lotta Johanssons teorier om lärande i blivande, Gert Biestas teorier om pedagogik och andra teorier om hur vetenskap och konst skiljer sig åt eller inte, ställer jag frågorna: Hur förmår träd i bildundervisning ställa frågor om relationen mellan människa och natur? Vilka möjligheter ges till förståelse för trädets eget liv och sätt att vara i en sådan undervisning? Med en postkvalitativ metodologi med inslag av a/r/tography gör jag först en expedition där jag läser och möter olika teorier och texter, reflekterar och gör gestaltningar kring det jag läser. LÄS MER

  4. 24. UPPLEVELSEN AV KONSTNÄRLIGA UTTRYCK : En studie av hur lärare i bild och form upplever gymnasielever med psykisk ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Lycille Stenlund Jusonius; [2022]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; elevhälsan; gymnasielärare; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om hur bildlärare i gymnasieskolans bild och formämne arbetar med och bemöter elevers psykiska ohälsa. Syftet har genererat tre frågeställningar som belyser frågor om bildlärares erfarenheter av psykisk ohälsa i undervisningen, vilket stöd bildlärarna kunde erbjuda elever som lider av psykisk ohälsa samt hur lärare hanterar elevernas val av konstnärliga uttryck i undervisningen som kan upplevas som starkt innehåll. LÄS MER

  5. 25. Värdegrundsarbete i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Belinda Grahn; [2022]
    Nyckelord :värdegrundsarbete; implementera; läroplan; etik och moral normkritik; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att utforska om och hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen. Frågeställningarna gällande hur det arbetas med värdegrunden i skolan och inom bildundervisningen samt förslag på implementering ämnar jag att besvara och diskutera i detta arbete. LÄS MER