Sökning: "elever bildundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 114 uppsatser innehållade orden elever bildundervisning.

  1. 16. HUR BILD-UPPGIFTER KONSTRUERAS OCH ANVÄNDS : Lärares tankar och erfarenheter kring öppna och stängda uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Uppgiftskonstruktion; öppna uppgifter; stängda uppgifter; mediering; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur bildlärare arbetar med uppgiftskonstruktion inom kategorierna öppna och stängda uppgifter, samt hur de uppgifterna är designade för att möta hela klassens behov oavsett variation av kunskap bland eleverna. Utöver detta undersöks hur lärarna arbetar med anpassningar och justeringar under konstruktionen av uppgifterna, under lektionen samt efter användning. LÄS MER

  2. 17. Kunskapsområdet färglära inom Bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Josefine Delén; Maja Claesson; [2023]
    Nyckelord :bildundervisning; elements of art; färglära; färgsymbolik; visuell kultur;

    Sammanfattning : Den svenska kursplanen i bild lyfter färgers betydelsebärande egenskaper. Trots detta nämns färg ytterst kortfattat i kursplanen och utan vidare förtydligande hur undervisning av färglära ska ske, likaså vilka mål elever förväntas uppnå inom ämnesområdet. LÄS MER

  3. 18. "Man har ju ritat till och med i sitt hela liv” : Motstånd i bildundervisning på mellanstadiet, ur elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :Mellanstadiet; bildundervisning; identitet; motstånd; hinder för lärande;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på ett litet antal kvalitativa intervjuer av bildlärare i mellanstadiet och elever i årskurs fem, och syftar till att utveckla kunskapsområdet motstånd i bildundervisning på mellanstadiet genom att ställa frågorna: när och hur upplever mellanstadieelever motstånd i bildundervisning, hur ser och arbetar bildlärare i mellanstadiet med elevers motstånd och vad kan motstånd ha för effekt på identitet och lärande? Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt ramverk och teorier om identitet genom identifikation samt hinder för lärande. Resultatet föreslår att deltagande elever i årskurs 5 upplever ett hanterbart motstånd i bildundervisning i jämförelse med andra ämnen. LÄS MER

  4. 19. LÄRA MED DOCKOR : En undersökning om handdockors performativa,kommunikativa och utmanande möjligheteri bildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Katja Serrander; [2022]
    Nyckelord :Dockor; handdockan som redskap; bildundervisning; performativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om de lärprocesser som skapandet av handdockor i bildundervisningen erbjuder. Det är inte materialen i sig som står i centrum, utan det är vad materialen gör när de kombineras och bearbetas och hur det kopplas till olika lärprocesser som min undersökning haft som syfte att undersöka. LÄS MER

  5. 20. Vad ska jag säga? : En undersökning om hur bildlärare kan organisera redovisningar för att stötta elever med talrädsla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elin Engelius; [2022]
    Nyckelord :Bildundervisning; Talrädsla; Redovisningsformer; Konst; Postmodernism;

    Sammanfattning : Jag har under stora delar av min skolgång kämpat med muntliga redovisningar. När jag var yngre gick jag ibland runt i flera dagar med ont i magen inför en redovisning och bara tanken på att jag skulle stå framför klassen och tala gjorde att pulsen steg. För mig har bildämnet fungerat som en fristad genom hela skolgången. LÄS MER