Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Andreasson; Linnéa Björklund; [2023]
    Nyckelord :barns agency; estetiska läroprocesser; estetiska transformationer; estetiska uttrycksformer; förskola; multimodalitet; systematisk forskningssammanställning;

    Sammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER

  2. 2. Skapande, men hur? : Bildlärares tankar kring elevens eget skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Davies; Jenny Simm; [2020]
    Nyckelord :bildämnet; bilddidaktik; grundskola; kunskapskrav; bedömning; skapa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur bildlärare förhåller sig didaktiskt till elevers eget skapande i grundskolan årskurs 7–9s undervisning, genom att undersöka lärarnas egna utsagor när det gäller tolkning, implementering och bedömning av kunskapskraven kopplat till skapande. Frågeställningarna är: Hur förhåller sig bildlärarna till kunskapskraven i bildämnet årskurs 7–9 när det gäller skapande, hur likvärdig är bildlärarnas bedömning av elevers skapande samt hur beskriver bildlärare att de ger eleverna möjlighet att arbeta med det egna skapandet? Huvudstudien bygger på intervjuer med tio yrkesverksamma bildlärare i årskurs 7–9. LÄS MER

  3. 3. JAG ÄGER / VI ÄGER : En undersökning om upplevelsen av kollektivt ochindividuellt ägande inom estetiska skapandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Matthis; [2017]
    Nyckelord :Ägande; psychological ownership; estetiska skapandeprocesser; kollektiva skapandeprocesser; individuella skapandeprocesser; kvalitativ fallstudie; socialkonstruktonism; diskursanalys;

    Sammanfattning : I denna kvalitativ fallstudie studeras individuella och kollektiva estetiska skapandeprocesseroch upplevelsen av ägande i relation till dem. Med ägande menas känslan av att ett verk duhar skapat tillhör dig, i likhet med termen psychological ownership. LÄS MER

  4. 4. Var det bättre förr? : Högstadielärares användning och uppfattningar om digitala verktyg i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Tommy Töyrä; [2014]
    Nyckelord :musiklärare; medieekologisk teori; ämnesuppfattning; IT; IKT;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskaper i hur högstadielärare i musik använder digitala verktyg i sin undervisning, samt vad de upplever att dessa verktyg har för pedagogiska för- och nackdelar. Ett delsyfte har varit att undersöka vad lärare har för ämnesuppfattning, och hur det eventuellt påverkar hur de väljer undervisningsinnehåll. LÄS MER