Sökning: "barns agency"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden barns agency.

  1. 1. Vuxnas synpunkter om främjandet av förskolebarns kostvanor : En kvantitativ studie om förskolans personal och vårdnadshavares synpunkter om samverkan och ansvar gällande barns kostvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Brokvist; Klara Danielsson; [2024]
    Nyckelord :Children s dietary habits; Communication; Cooperation; Distribution of roles; Preschool;

    Sammanfattning : In this study, we wanted to investigate, analyze and compare staff working in groups of children and the views of guardians regarding children's dietary habits in preschool. This to be able to draw conclusions about whether the collaboration works, whether it´s sufficient to promote children's dietary habits and who they believe the responsibility rests most heavily on. LÄS MER

  2. 2. Passiv mottagare eller kompetent aktör? : En analys av barns aktörskap och inflytande i uppfostran första halvan av 1900-talet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Stina Linder; [2024]
    Nyckelord :Aktörskap; uppfostran; fostringsuppdrag; barndom;

    Sammanfattning : The aim of this study was to study the portrayal of children’s agency in parenting literature in the first half of the 20th century. Questions this study asked was how the importance of agency was portrayed as well as how the authors portrayed education as it relates to the Swedish school system’s mission of nurturing. LÄS MER

  3. 3. Parent perspectives on the barriers and enablers to effective pain assessment in children with disabilities : A literature study

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elinor Bradshaw; [2024]
    Nyckelord :Children with disabilities; family; nursing; pain; pain analysis; Barn med funktionsvariation; familj; omvårdnad; smärta; smärtanalys;

    Sammanfattning : Introduction: Children with disabilities (CwD) experience pain more often than healthy children. Assessing their pain is complicated by their limited communication skills, multiple complex pain problems and the presence of maladaptive behaviors, leading to underestimation and undertreatment of pain. LÄS MER

  4. 4. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  5. 5. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER