Sökning: "extrapris"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet extrapris.

  1. 1. Ökade matprisers effekt på konsumtionsvanor : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Emelie Holpers; Emil Wallin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: På ett år har svenska matpriserna ökat med 22% i samband med en skakig omvärld. Tidigare studier har påvisat att ökade matpriser minskar konsumtionen av många livsmedel, där det finns en koppling till socioekonomisk status. LÄS MER

  2. 2. STIGANDE MATPRISEROCH NORRLÄNNINGARS KOSTVAL OCH KOSTVANOR – ENENKÄTSTUDIE

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Agnes Malmström; [2023]
    Nyckelord :kost; matvanor; livsmedelsval; hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund Matpriser har gett upphov till en större oro särskilt bland ekonomiskt utsattapersoner. Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har blivit 20,95% dyrare frånfebruari 2022 till februari 2023. LÄS MER

  3. 3. Hur svenska hushåll anpassar sig till förändrad köpkraft

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Lesniak; Måns Stjerna; Oscar Thagando; [2023]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; inflation; köpkraft; EMV:s mot FM:s; dagligvaror; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur påverkar makroekonomiska faktorer, som inflation och minskad köpkraft, svenska hushålls konsumtionsbeteende? - Hur påverkar inflation och minskad köpkraft hushållens varukorgssammansättning? - Hur påverkas hushållens priskänslighet och betalningsvilja? - Påverkas hushållens konsumtion olika beroende på inkomst och upplevd prismedvetenhet? Syfte: Uppsatsens primära syfte är att undersöka hur konjunktursvängningar påverkar svenska hushålls konsumtionsbeteende inom dagligvaruhandeln. Metod: Uppsatsen är baserad på en kvantitativ och longitudinell panelstudie, där 1099 svenska hushålls konsumtion inom dagligvaruhandel har jämförts mellan år 2018 och 2022. LÄS MER

  4. 4. HUR PÅVERKAS KONSUMENTERNAS FRUKT- OCH GRÖNSAKSKONSUMTION SAMT KÖPBETEENDE AV DE STIGANDE MATPRISERNA? : En kvantitativ enkätstudie om respondenternas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elin Forsberg; Mattias Jungerby; [2022]
    Nyckelord :Fruit and vegetable consumption; consumers; buying behavior; rising food prices; Frukt- och grönsakskonsumtion; konsumenter; köpbeteende; stigande matpriser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matpriserna har under den senaste perioden ökat drastiskt i Sverige till följd av bland annat Covid-19 pandemin, kriget i Ukraina och klimatförändringarna. För den enskilde individen har detta gjort ett stort avtryck på matkontot när priset på livsmedel som kött, mejeriprodukter, frukt och grönsaker blivit dyrare. LÄS MER

  5. 5. Just nu: Extrapris på Hållbarhet, Jämställdhet och Social Rättvisa! En studie som genom en kritisk diskursanalys undersöker hur H&M inkorporerar politiska ställningstaganden i sin marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Filippa Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : The following study conducts a critical discourse analysis on H&M’s marketing. The purpose is to analyze how H&M uses political positioning as a marketing tool. The study uses theory concerning communication in companies. How a company brand can benefit from communicating intangible values and transparency. LÄS MER