Sökning: "föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar.

  1. 1. Social delaktighet på lekplatser - Erfarenheter från föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Elimä; Anna Ågren; [2023]
    Nyckelord :Occupational therapy; parents of children with physical disabilities; enable social participation; playgrounds; Arbetsterapi; föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar; möjliggöra social delaktighet; lekplatser;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter om social delaktighet på lekplatser för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där 12 föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättning intervjuades. LÄS MER

  2. 2. "Föräldrar behöver en enda plats att vända sig till" : En k\oalitativ studie om anhörigkonsulenters möjligheter att tillgodose individuellt anpassat anhörigstöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mari Törnkvist; [2023]
    Nyckelord :anhörigstöd; anhörigkonsulent; föräldrastress; koordinatorstöd; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Forskning visar att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplever en ökad föräldrastress och ligger i riskzonen för att drabbas av utmattning och sjukskrivningar. För att minska den psykiska och fysiska belastning som föräldrar till barn med funktionsnedsättning riskerar uppleva ska kommuner aktivt erbjuda samt arbeta med informationsspridning av anhörigstöd. LÄS MER

  3. 3. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER

  4. 4. MULTIDIMENSIONAL APPROACH INCLUDING PHYSICAL ACTIVITY IN REDUCING OBESITY IN CHILDREN AND TEENAGERS A Systematic Literature Review

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Selahattin Acikgöz; [2019-12-10]
    Nyckelord :Physical activity; multi intervention; children; obesity;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som växer upp med fetma har ökad risk att få ett antal fetmarelaterade hälsoproblem som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, funktionsnedsättningar och för tidig död. Fetma beror på ett antal faktorer. Och det finns olika interventioner med en kombination av multidiciplinära insatser för barn och ungdomar med fetma. LÄS MER

  5. 5. Anpassning av fysisk miljö och arbetssätt för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Persson; Anneli Kristensson; [2015]
    Nyckelord :Arbetssätt; Fysisk funktionsnedsättning; Fysisk miljö; Förskola för alla; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar och utformar den fysiska miljön för att underlätta och inkludera barn med fysiska funktionsnedsättningar i vardagen. Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket 2010) ska verksamma på förskolor arbeta efter begreppet en förskola för alla, vi har valt att undersöka om pedagoger arbetar enligt denna politiska vision som innebär att alla barn i skolan och förskolan ska vara inkluderade på lika villkor. LÄS MER