Sökning: "för och nackdelar med läxor"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden för och nackdelar med läxor.

  1. 1. Vad, hur och varför? : En intervjustudie om läxors funktion i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Darivan Selim; Madeleine Åhlström Eriksson; [2021]
    Nyckelord :didaktik; sociokulturellt perspektiv; lågstadielärare; kvalitativa intervjuer; förhållningssätt; läxor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera lågstadielärares inställning till och användning av läxor, då läxor inte uppmanas till att användas i lågstadiet i styrdokumentet Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Syftet besvaras med tre forskningsfrågor, vilka är: • Vilka för- och nackdelar presenterar lärarna med att använda läxor i lågstadiet?• Vad tar lärarna utgångspunkt i vid utformningen av läxor?• Hur förhåller sig lärarna till olika utomstående faktorer som kan påverka elevernas möjlighet till att inhämta kunskap genom läxor? Det råder en pågående debatt i samhället om läxors att vara eller inte vara i lågstadiet, det förekommer nämligen skilda meningar om läxors funktion och nytta bland lärare, politiker och forskare, både på lokal och nationell nivå. LÄS MER

  2. 2. Läxor och likvärdighet – Lärares resonemang om läxor i relation till elevers olika förutsättningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rozanna Persson; [2020-07-01]
    Nyckelord :läxor; lärare; elever; likvärdighet; likvärdig utbildning; olika förutsättningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker fyra lärares resonemang om läxor i förhållande till elevers olika förutsättningar samt hur dessa kommer till uttryck i praktiken. Läxor regleras inte inom skolans styrdokument, vilket innebär att varje enskild lärare står inför valet om och hur läxor ska användas. LÄS MER

  3. 3. Matematikläxors vara eller icke vara : Diskursanalys av debattartiklar om matematikläxor

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Khalil El-Machharawi; [2019]
    Nyckelord :matematikläxor; prestation; elever; diskurs; diskursanalys; matematik;

    Sammanfattning : Läxor har alltid varit en del av skolans kultur och kommer sannolikt att fortsätta vara det. Debatten om läxor har blivit alltmer uppmärksammad av politiker, lärare, föräldrar och inte minst av elever. Syftet med studien var att undersöka diskurser om matematikläxor genom att analysera olika svenska debattartiklar. LÄS MER

  4. 4. Främjar läxor elevernas inlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rafik Mehibel; [2019]
    Nyckelord :Läxor.; kunskaper; utveckling; lärare; kunskapsklyftor; elever; intervjuer; skolan;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om läxor i skolan. Läxor har varit länge en del av skolarbetet även om man inte kan hitta det sagt direkt i läroplanen. Syftet med det här arbetet är att undersöka hur eleverna upplever läxor och om de anser att de lär sig bättre om de gör sina läxor. LÄS MER

  5. 5. Läsläxa - ett pedagogiskt verktyg? : En studie som belyser lärarperspektiv och föräldraperspektiv i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Läsläxa; lärande; vårdnadshavare; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärar-och ett föräldraperspektiv undersöka hur föräldrar och lärare uppfattar läxor i ämnet svenska. Studien bygger på åtta e-postintervjuer med lärare i åk 1-4 och tre med föräldrapar. Resultatet visar att det finns både fördelar och nackdelar med att ge läsläxa. LÄS MER