Sökning: "försörja sig på konst"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden försörja sig på konst.

  1. 1. Hur jämförandet av digitalt måleri och dess värdeser ut i jämförande till traditionellt måleri : En undersökning med hjälp av återskapande av traditionella målartekniker i digital form omdess monetära och ickemonetära värde.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Linus Ekroth; Linnéa Rydh; [2022]
    Nyckelord :Digital art; Digital painting; Research Through Design; Non Fungible Token; Aura; Digitalt måleri; Målartekniker; Research Through Design; Non Fungible Token; Aura;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete undersöker om värdesättningen av digitalt måleri idag i jämförelse medtraditionellt målande. Vi författare av denna artikel är båda aspirerande digitala konstnäreroch har upplevt att det finns en väldigt aktiv konversation som kan verka väldigt negativ ochnedlåtande, riktad mot digitalt måleri och dess värde. LÄS MER

  2. 2. Att leva på konst: en deskriptiv studie av relationen mellan konstnärsyrket och arbetslöshetsförsäkringen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Alma Frithiof; [2006]
    Nyckelord :konstnärsyrke; arbetslöshetsförsäkring; inkomstlöshet; Social problems and welfare; national insurance; Sociala problem; social välfärd; socialförsäkring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka konstnärsyrkets legitimitet och avgränsning vid inkomstlöshet. Undersökningen bygger på en teoretisk distinktion mellan konstnärskap och konstnärsyrke, där vinstsyftet blir det centrala i konstnärsyrket. Vinstsyftet förstås som en vilja att försörja sig via inkomst från konstproduktion. LÄS MER

  3. 3. Spelrummet mellan två världar : Om det teoretiska fältet inom marknadskommunikation och konst

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Åsa Nygren; Madeleine Åstrand; [2006]
    Nyckelord :marknadskommunikation; konstnär; möjligheter; hinder; konst; företag; kommunikation; marknadsföring; aura; massproduktion; nyskapande; gallerist; marknadsanpassning;

    Sammanfattning : ”Det finns idag dubbelt så många konstnärer än tidigare” , vilket enligt Dan Wolgers säkerligen har påverkat den mer liberala synen på företagande och marknadskommunikation bland den yngre generationen konstnärer. Att det är ett annat klimat än tidigare är de flesta överens om och frågan är hur detta klimat har skapat möjligheter eller hinder för konstnären att verka i företagsvärlden. LÄS MER