Sökning: "förskoleklass dator"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden förskoleklass dator.

  1. 6. Förskollärares arbete med och uppfattningar kring rörelse : En jämförelse mellan förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Malin Karlsson; Jill Pålsson; [2008]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; lärande; läroplan; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att studera förskollärares arbete med och uppfattningar kring rörelse för att få en insikt i vilken roll rörelse har i förskola respektive förskoleklass. Ett vidare syfte var att undersöka om det fanns några skillnader i arbetet med rörelse i den dagliga verksamheten mellan förskollärare i förskola och i förskoleklass. LÄS MER

  2. 7. Ö, är det den? : Hur barn lär sig att skriva med hjälp av dator i skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Per Skott; [2007]
    Nyckelord :datorstött lärande; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur barn lär sig att skriva med hjälp av datorn i en förskoleklass och en förstaklass. Frågeställningarna som jag utgår från är: Hur används datorn i den tidiga skrivundervisningen? Hur uppfattar barnen skrivandet på datorn? Undersökningen är en fallstudie av de två klasserna där jag har observerat och intervjuat barnen och lärarna. LÄS MER

  3. 8. Skriva sig till läsning : hinder och möjligheter med datorn som verktyg

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Elin Aldenius; [2007]
    Nyckelord :dator; läsinlärning; skrivinlärning; Trageton;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur pedagoger ser på arbetet med datorn som verktyg vid den tidiga skriv- och läsinlärningen samt vilka hinder och möjligheter de kommit fram till. Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer med verksamma pedagoger i förskoleklass och tidiga skolår. LÄS MER

  4. 9. Dator och tangentbord eller papper och penna? Att använda datorn vid läs- och skrivinlärning

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Håkansson; Julia Petersson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare kan arbeta med datorn vid läs- och skrivinlärning. Vår utgångspunkt har varit Arne Tragetons metod som beskriver hur lärare kan använda datorn som ett pedagogiskt hjälpmedel vid läs- och skrivinlärning. LÄS MER