Sökning: "förskollärare upplevelser ledarskap"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden förskollärare upplevelser ledarskap.

  1. 6. Estetisk växtvärk : Bildkonstens potential till ett growth mindset

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Abrahamsson Olsson; [2020]
    Nyckelord :bildkonst; fenomenologisk teori; fix- growth mindset; förskollärare; undervisning; video stimulated reflection;

    Sammanfattning : Studien undersöker fenomenet undervisning med bildkonst och dess potential för ett growth mindset hos barnen. Growth mindset är en del i en psykologisk inlärningsmodell för att öka barns och elevers mindset att välkomna utmaningar och därigenom uppleva att de lyckas. LÄS MER

  2. 7. Tillämpning av likabehandlingsplaner : Förskollärares beskrivningar och upplevelser av likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Werle; Ozan Yüsel; [2020]
    Nyckelord :likabehandlingsplaner; policyarbete; förskollärarens upplevelse; förskolan; diskriminering; trakasserier och kränkande behandling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö 18, s. 5) lyfts det fram att alla barn har ett lika värde och att ingen ska behöva utsättas för kränkningar eller diskriminering. I förskolans uppdrag ingår det att förskoleverksamheten ska ha en plan mot kränkande behandling och en plan mot diskriminering och trakasserier. LÄS MER

  3. 8. ”Det är aldrig barnet det är fel på!” : En kvalitativ studie kring barns sociala samspel i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Andersson; Anna Hedström; [2017]
    Nyckelord :Förskola; socialt samspel; konflikt; sociala svårigheter; utåtagerande beteende; förskollärare;

    Sammanfattning : InledningUtifrån våra egna tankar, erfarenheter och uppfattningar, kring barns sociala samspel, valde vi att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns sociala utveckling. Både Läroplanen för förskolan och Skollagen talar för att förskollärare har ansvaret att stimulera varje barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 9. Ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av ledarskap i arbetslag och barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mia Holst; [2017]
    Nyckelord :Preschool; leadership; responsibility; pedagogical leadership; team; preschool teacher; Förskola; ledarskap; ansvar; pedagogiskt ledarskap; arbetslag; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur yrkesverksamma förskollärare upplever sitt ledarskap i förskolan. Det finns enligt gjorda studier inte så mycket tidigare forskning om förskollärares ledarskap men trots det är ämnet högaktuellt då kopplingar syns mellan förskollärares ansvar enligt läroplanen och ledarskap. LÄS MER

  5. 10. Kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Kågebäck; [2016]
    Nyckelord :Aktionsforskning; förskollärare; grupputveckling; individuell utveckling; kollegial; organisations utveckling; systemteori;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Kågebäck (2016)Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. En uppsats om -kollegial grupputveckling och dess påverkan för organisationerSyfte och preciserade frågeställningarSyftet med uppsatsen var att se mönster i metoder och strategier som utvecklar grupper vetenskapligt. LÄS MER