Sökning: "fallstudie SAS Sverige AB"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden fallstudie SAS Sverige AB.

  1. 1. Image i förändring : En fallstudie av SAS Sverige AB

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Nils-Ola Nilsson; Johanna Ol-Lars; [2007]
    Nyckelord :Image; identity; profile; Turn Around 2005; Scandinavian Airline Systems; airline business.;

    Sammanfattning : During the early 1990´s, the Swedish commercial air traffic was de-regulated and the new market-condition made it possible for low-budget airlines to enter the Swedish market. The former monopolistic airline company, Scandinavian Airline Systems (SAS), was facing a new type of competition which had the advantage of offering much cheaper air trips than SAS. LÄS MER

  2. 2. Turnaroundarbete i hyperkonkurrens - En fallstudie av SAS Sverige AB

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anders Juslin; David Jensen; Theodor Weithz Johansson; Anna Rathsmann; [2006]
    Nyckelord :Turnaround; fallstudie SAS Sverige AB; hyperkonkurrens; branschanalys; Blue ocean strategy; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att åskådliggöra hur SAS Sverige AB:s turnaroundarbete i en hyperkonkurrens samt hur bolaget försökt återskapa lönsamhet med nya strategiska verktyg. För att kunna svara på vår frågeställning utgick vi från en branschanalys för att förklara orsakerna till att ett behov av turnaround uppstod. LÄS MER