Sökning: "formativ bedömning svenska 7-9"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden formativ bedömning svenska 7-9.

  1. 1. Lärares användning av formativ bedömning i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aliaa Kassem; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur bildlärare för årskurs 7-9 använder den formativa bedömningen för att främja och stödja elevers lärande och kunskapsutvecklingar och därmed få en ökad förståelse för lärarens arbete med formativ bedömning.  Den teoretiska grunden för studien utgörs av Wiliam (2013) samt Wiliam & Leahys (2015) fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på formativ bedömning i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Wennerstrand; [2022]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; fenomenografisk analys; formativ bedömning; semistrukturerade intervjuer; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats redovisar en fenomenografisk studie där syftet var att undersöka hur yrkesverksamma lärare arbetar med formativ bedömning i ämnet svenska som andraspråk enligt kursplanen för grundskolans årskurs 7–9. Tre lärare varav en som undervisar i grundskolans årskurs 7 till 9 och två inom gymnasiets språkintroduktionsprogram intervjuades genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattning om formativ bedömning : Hur påverkar formativ bedömning elevers skrivande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ami Göthberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to obtain more knowledge about how teachers perceive the concept of formative assessment and how students develop with formative assessment when it comes to teaching writing in Swedish as a subject in year 7-9. The study is built on a qualitative study with interviews, which has provided knowledge about how teachers perceive the concept of formative assessment. LÄS MER

  4. 4. Lärares bedömning av elevers skrivutveckling i svenska som andraspråk : Bedömningen avser grundskolans årskurs 7-9 samt introduktionsprogrammet språk på gymnasiet

    L3-uppsats, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Ludmila Garay; Anneli Ädel; [2018]
    Nyckelord :bedömning; summativ bedömning; formativ bedömning; bedömningsverktyg; svenska som andraspråk; introduktionsprogram; nyanlända;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i matematik : En kvalitativ intervjustudie om formativ bedömning med matematiklärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Larsson; [2015]
    Nyckelord :education; formative assessment; grade 7-9; mathematics; formativ bedömning; matematik; undervisning; åk 7-9;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka arbetssätt som verksamma matematiklärare använder för att arbeta med formativ bedömning. Syftet är även att undersöka vilka effekter på elevernas lärande de upplever att arbetssätten har samt vilka svårigheter de upplevt med att implementera formativ bedömning. LÄS MER