Sökning: "funktionsnedsättning i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 232 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning i skolan.

  1. 11. Exploring Controller-Free Locomotion Techniques in Dynamic VR Environments : A Comparative Analysis of Eye- and Hand-Based Teleportation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :John Brink; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Locomotion; Eye Tracking; Hand Tracking; Teleportation; Virtuell Verklighet; Förflyttning; Ögonspårning; Handspårning; Teleportering;

    Sammanfattning : Locomotion in VR is still a topic of exploration, as different solutions serve different purposes. Teleportation is an established technique for moving in virtual environments larger than physical space, but one area that has not been thoroughly investigated is controller-free teleportation, where users are not limited by intermediary devices for movement control. LÄS MER

  2. 12. Fysisk tillgänglighet i grundskolemiljö hos barn med rörelsenedsättning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kajsa Carlsson; Ebba Hagström; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighet; fysisk tillgänglighet; rörelsenedsättning; delaktighet; skolmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillgänglighet i skolan innebär att alla barn ska ha möjlighet till lärande och inkludering på lika villkor. Tillgänglig lärmiljö handlar om att skolan och dess lokaler ska vara anpassade så att elever oavsett funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i skolverksamheten. LÄS MER

  3. 13. Anpassad utbildning på gymnasial nivå - individanpassade interventioner och elevers delaktighet i skolmiljön

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Elin Fägerstam; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; anpassad utbildning; individanpassade interventioner; delaktighet; skolmiljö;

    Sammanfattning : Elever som har intellektuell funktionsnedsättning är mindre delaktiga i skolaktiviteter jämfört med elever utan diagnos och de har ofta svårt att nå upp till skolans kunskapskrav. Det behövs bättre anpassningar och stöd i skolmiljön för att möta dessa elevers behov i skolan. LÄS MER

  4. 14. Improving the ecological validity of cognitive functions assessment through Virtual Environments : Results of a usability evaluation with healthy adults

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simone Tafaro; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Cognitive Impairment; Ecological Validity; Virtual Environments; Virtuell verklighet; kognitiv funktionsnedsättning; ekologisk validitet; virtuella miljöer;

    Sammanfattning : The early detection of mild cognitive impairment has the potential to significantly impact the lives of individuals who may be unaware of their cognitive decline. Such a condition can greatly affect their quality of life and ability to perform daily activities. LÄS MER

  5. 15. Skolpersonalens perspektiv på främjande av psykisk hälsa och välbefinnande på lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Maria Kristoffersson; [2023]
    Nyckelord :främja; psykisk hälsa; skola; skolpersonal.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den vanligaste hälsobördan bland personer med funktionsnedsättning är psykisk ohälsa. Skolpersonalen på lågstadiet är betydelsefulla för att främja elevers psykiska hälsa och välbefinnande i skolan. LÄS MER