Sökning: "funktionsnedsättning i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 232 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning i skolan.
21. ”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. LÄS MER
22. ”DÅ KÄNNER SIG ELEVEN LYCKAD NÄR HEN GÅR HEM FÖR DAGEN” : Fritidslärares erfarenheter av att göra fritidshemmet tillgängligt för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Skolverket skriver att läraren ska utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskolan, skolan och fritidshemmet och i samarbetet särskilt uppmärksamma elever i behov av stöd. Samtidigt tyder forskning på att lärare i skolan upplever tidsbrist som ett hinder för detta samarbete och att stödet från kollegorna är det avgörande för att påverka elevernas lärande. LÄS MER
23. Idrottslärares uppfattning om undervisning av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa arbetar med elever samt elevgrupper med NPF i den ordinarie undervisningen och hur detta fungerar i praktiken. De centrala frågorna är: hur arbetar idrottslärare med elever med NPF? och hur upplever idrottslärare att arbetet med elever med NPF i ordinarie undervisningsgrupper fungerar i praktiken? Metod Med utgångspunkt från frågeställningen utgick studien från ett kvalitativt tillvägagångsätt där intervjuer gjordes på sex stycken idrottslärare från grundskolan. LÄS MER
24. “Men just det här med vänner, det är det svåraste” : En kvalitativ intervjustudie med föräldrar till barn med intellektuell funktionsnedsättning och deras upplevelse av kamratgemenskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Barn med intellektuell funktionsnedsättning har visat sig ha en ojämlikhet situation och lever i störregrad i utanförskap i förhållande till andra grupper i samhället. Det saknas forskning omkamratgemenskap för barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER
25. Varför klarar jag inte det jag vet att jag kan? : En kvalitativ studie om svårigheter och stödinsatser för elever med ADHD i högstadiet och vilka konsekvenser det får.
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Elever med ADHD upplever fler svårigheter i skolan än elever utan ADHD vilket leder till mer stress och i förlängningen ökad risk för psykisk ohälsa. Syfte: Syftet var att undersöka hur unga vuxna med ADHD upplevde sin tid i grundskolans senare år. LÄS MER