Sökning: "funktionsnedsättning i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 232 uppsatser innehållade orden funktionsnedsättning i skolan.

  1. 16. Minst till dem som behöver mest? : Synen på kunskapsmöjligheter för elever med funktionsnedsättning samt likvärdighet i den anpassade grundskolans läroplan Lgrsär22

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Miriam Molbaek; [2023]
    Nyckelord :Likvärdighet; funktionsnedsättning; anpassad grundskola läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka framställningen av funktionsnedsättning i Lgrsär 22; anpassad grundskolas läroplanstext, samt att undersöka möjligheter och begränsningar med koppling till likvärdighet och hur det synliggörs i texterna för elever med funktionsnedsättningar. Med hjälp av kvalitativ innehållsanalys som metod, har det varit möjligt att undersöka och granska. LÄS MER

  2. 17. Kan omega-3 fettyror eller en kombination av omega-3 och omega-6 fettsyror användas som behandling till barn som har diagnostiserats med ADHD?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Anna Lidholm; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Behandling; Omega-3 fettsyra och Omega-6 fettsyra.;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som påverkar många barn i Sverige. Symtomen inkluderar ofta svårigheter att uppmärksamma information, ökad impulsivitet och hyperaktivitet, vilket kan göra det svårt för barnen med ADHD, att fungera i skolan eller i sociala sammanhang. LÄS MER

  3. 18. "Relations are complex; they may not be described in single utterances." : - En kvalitativ intervjustudie om hur lärare på den anpassade skolan uppfattar relationell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Katarina Larsson; Karolina Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :relationell pedagogik; relationell specialpedagogik; anpassad skola; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar relationell pedagogik i den anpassade skolan. Som yrkesverksamma lärare möter vi dagligen situationer av relationell karaktär. Detta gjorde oss nyfikna på hur andra lärare uppfattar relationell pedagogik. LÄS MER

  4. 19. ATT TILLGÄNGLIGGÖRA UTOMHUSPEDAGOGIK FÖR ELEVER MED INTELLEKTUELL FUNKTIONSNEDSÄTTNING : En kvalitativ intervjustudie med lärare i anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sylvia Cerna Corveleyn; Matilde Burström; [2023]
    Nyckelord :elevers utveckling; lärande utomhus; specialpedagogik; speciallärare;

    Sammanfattning : Skolan ska möjliggöra utomhusvistelse för elever i anpassad gymnasieskola, då detta främjar deras inlärning, utveckling och välmående. Det finns en stor del beprövad erfarenhet gällande användningen av utomhuspedagogik för elever med intellektuell funktionsnedsättning, dock inte mycket med vetenskaplig grund. LÄS MER

  5. 20. Digitala hjälpmedel för den anpassade skolan : En studie om användarinvolvering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tilda Ståhl; [2023]
    Nyckelord :Användarinvolvering; anpassad skola; digitala hjälpmedel; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : På den anpassade skolan går elever med någon form av intellektuell funktionsnedsättning, somkan visa sig genom bristande adaptiv eller kognitiv förmåga. Det finns digitala hjälpmedel somkan underlätta lärandet och känslan av delaktighet, men då krävs det att hjälpmedlen fungerarför den målgrupp som det skapas för. LÄS MER