Sökning: "fysikundervisning i gymnasiet"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden fysikundervisning i gymnasiet.

  1. 11. Mångtydighet hos visuella representationer av magneter : Elevers spontana metaforer och tolkningar av visuella representationer inom elektromagnetism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Cecilia Holmqvist; [2020]
    Nyckelord :Visuella representationer; Elektromagnetism; Semiotik; Metaforer;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur gymnasieelever tolkar visuella representationer av magneter som förekommer i läroböcker i gymnasiet. Genom observationer av elever som löser uppgifter undersöks elevernas tolkningar av representationer som förekommer i fysikundervisning. LÄS MER

  2. 12. Hur och varför används läxor? - En elevenkät och intervjuer med en gymnasieskolas fysiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raymond Rau; [2019]
    Nyckelord :Läxor; fysikundervisning; studievanor; gymnasiet; läxforskning; studier utanför lektionstid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fysikelever beskriver sina vanor kring studier utanför lektionstid (SUL) och belysa fysiklärarnas syn på SUL, före och efter det att lärarna tagit del av en elevenkät om elevernas vanor angående SUL. Tidigare forskning om läxor har visat tvetydiga resultat angående läxors positiva inverkan på lärandet. LÄS MER

  3. 13. Formativ bedömning i fysikundervisning på gymnasiet - ett sätt att främja lärandet i fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisavet Andersson Georgiadou; [2017]
    Nyckelord :formativ bedömning; fysikundervisningfeedback; kombinerade formativa arbetssätt;

    Sammanfattning : Genomförda undersökningar av olika forskare och inom olika undervisningsområden visar att formativ bedömning förbättrar elevers inlärning och förståelse. Den svenska läroplanen från 2011 (Skolverket 2011a) ger tydliga rekommendationer om att formativ bedömning ska inkluderas i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. Föreställningar om fysik – hur förmedlas de i läromedlen? : Analys av fyra läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Frida Lenander; [2017]
    Nyckelord :fysikundervisning; läromedel; tillämpad matematik; förståelse; svår;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa kunskapen om hur föreställningar om fysik förmedlas i läromedel för gymnasiet. Arbetet tar sin utgångspunkt i föreställningar om fysik som tidigare forskning identifierat hos gymnasieelever. LÄS MER

  5. 15. Fysikundervisningens science fiction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Simon Sjörs; [2017]
    Nyckelord :Fysikundervisning; science fiction; diskussioner; hollywood; filmer;

    Sammanfattning : Science fiction och populärmedia är en stor del av vardagen i dagens samhälle. Elever konsumerar den typen av media på egen tid och söker sig till den för underhållning utanför skolans väggar, möjligen utan att reflektera över vad det är som konsumeras. LÄS MER