Sökning: "fysikundervisning i gymnasiet"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden fysikundervisning i gymnasiet.
11. Mångtydighet hos visuella representationer av magneter : Elevers spontana metaforer och tolkningar av visuella representationer inom elektromagnetism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur gymnasieelever tolkar visuella representationer av magneter som förekommer i läroböcker i gymnasiet. Genom observationer av elever som löser uppgifter undersöks elevernas tolkningar av representationer som förekommer i fysikundervisning. LÄS MER
12. Hur och varför används läxor? - En elevenkät och intervjuer med en gymnasieskolas fysiklärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fysikelever beskriver sina vanor kring studier utanför lektionstid (SUL) och belysa fysiklärarnas syn på SUL, före och efter det att lärarna tagit del av en elevenkät om elevernas vanor angående SUL. Tidigare forskning om läxor har visat tvetydiga resultat angående läxors positiva inverkan på lärandet. LÄS MER
13. Formativ bedömning i fysikundervisning på gymnasiet - ett sätt att främja lärandet i fysik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Genomförda undersökningar av olika forskare och inom olika undervisningsområden visar att formativ bedömning förbättrar elevers inlärning och förståelse. Den svenska läroplanen från 2011 (Skolverket 2011a) ger tydliga rekommendationer om att formativ bedömning ska inkluderas i undervisningen. LÄS MER
14. Föreställningar om fysik – hur förmedlas de i läromedlen? : Analys av fyra läromedel för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att fördjupa kunskapen om hur föreställningar om fysik förmedlas i läromedel för gymnasiet. Arbetet tar sin utgångspunkt i föreställningar om fysik som tidigare forskning identifierat hos gymnasieelever. LÄS MER
15. Fysikundervisningens science fiction
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Science fiction och populärmedia är en stor del av vardagen i dagens samhälle. Elever konsumerar den typen av media på egen tid och söker sig till den för underhållning utanför skolans väggar, möjligen utan att reflektera över vad det är som konsumeras. LÄS MER