Sökning: "fysikundervisning i gymnasiet"
Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden fysikundervisning i gymnasiet.
6. ”HUR MÅNGA JOULE STRÅLAR DU UNDER DIN LIVSTID?” Förekomst och formulering av kontextrika problem i fysikläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Införandet av kontextrika problem (KP) i fysikundervisning förväntas öka elevers intresse för ämnet. Ett kontextrikt problem innefattar en anknytning till elevers vardagliga upplevelser och bör/måste även formuleras som en berättelse där eleverna är huvudpersonen och motiveras att själva ta reda på svaret. LÄS MER
7. Astronomiundervisning i den svenska gymnasieskolan
L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktikSammanfattning : Denna undersökning har som syfte att bidra till ökad förståelse av astronomiundervisningensplats i den Svenska gymnasieskolan. Huvudmålet med undersökningen har varit att söka svarpå de fyra följande forskningsfrågorna: Vilken plats får astronomin i undervisningen?, Inkluderarlärarna elevernas astronomikunskaper när de sätter slutbetyg i kursen?, Skiljer det sigmycket mellan olika lärares undervisning? och Upplever lärarna några särskilda svårigheter medatt undervisa i astronomi?. LÄS MER
8. Klyftan mellan högstadiets och gymnasiets fysikundervisning - Ett matematik-problem?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Fysiken är nära sammanlänkad med matematiken, och problemlösning och matematiska beräkningar är fundamentala i både forskning och gymnasiefysik. Trots detta ingår inte problemlösning i grundskolans kursplan i fysik (Lgr 11). LÄS MER
9. Gymnasieelevers utmaningar inom klassisk mekanik : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Den klassiska mekaniken är inte helt intuitiv. Det är något som gymnasieelever världen över upplever när du blir undervisade inom det. Det finns viss forskning inom området som undersöker vilka utmaningar som tycks finnas för gymnasieelever världen över. LÄS MER
10. En hållbar fysikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom gymnasiefysiken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie av hur fysiklärare på gymnasiet upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom fysiken och om det finns någon problematik kopplad till ämnet. Fyra fysiklärare intervjuades via semistrukturerade intervjuer. LÄS MER