Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelse av den första tiden i kliniskt arbete : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Anna Lystedt Modd; Hanna Svärd; [2023]
    Nyckelord :Newly graduated nurse; Novice; Experiences; New at work; Transition; Nyutexaminerad sjuksköterska; Novis; Upplevelser; Ny på arbetet; Transition;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskebristen är ett utbrett problem både nationellt och globalt. Sjuksköterskans särskilda kompetens inkluderar omvårdnad baserad på humanism samt vetenskaplig kunskap. Forskning om hur nyutexaminerade sjuksköterskor upplever övergången från studenter till yrkesverksamma är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första året som kliniskt verksam sjuksköterska : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Andreas Pollak; [2023]
    Nyckelord :Clinical competence; literature review; newly graduated nurses; nursing; experiences; Klinisk kompetens; litteraturstudie; nyutexaminerade sjuksköterskor; omvårdnad; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund. Den ansträngda situationen inom hälso- och sjukvården gör att nyutexaminerade sjuksköterskor tvingas prestera på en nivå som inte alltid motsvarar deras färdigheter. LÄS MER

  3. 3. I glappet mellan teori och praktik : En ämnesdidaktisk studie av svensk historielärarutbildning och dess arbete med blivande historielärares kunskapsbas

    Master-uppsats,

    Författare :Ulf Alsterlund; [2023]
    Nyckelord :Body of Knowledge; History Teaching; History Teacher Training; Basil Bernstein; The Pedagogic Device; Recognition Rules; Realisation Rules.;

    Sammanfattning : This study takes its point of departure in the concept of body of knowledge and sees this concept as including both the theoretical knowledge and the practical skills that teachers need to possess in order to be able to create well-functioning teaching in the school's everyday reality. Based on this definition the study examines, by interviewing and observing a number of Swedish history teacher students in the final phases of their teacher training, how Swedish history teacher training work with the body of knowledge to prepare students for teaching. LÄS MER

  4. 4. Vilken grammatikkunskap? : En jämförelse av synen på grammatik i styrdokument och i läroböcker utifrån Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :grammar; the syllabus for Swedish subject; course books; Bloom s revised taxonomy; grammatik; ämnesplanen för svenska; läroböcker; Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningens innehåll och metoder har kritiserats. Forskning har belyst att det finns ett glapp mellan teori och praktik när det kommer till synen på grammatik och grammatikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Kan två teoretiska modeller förklara ett praktiskt fall? : En fallstudie om förändringsarbetet på ett svenskt utbildningsföretag

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Robin Zainuddin; [2023]
    Nyckelord :Förändringsledning;

    Sammanfattning : Previous studies have shown that there were large differences between organizational changes in practice and in theory. The purpose of the study is thus to investigate and analyze whether the gap between theory and practice exists and where it can be identified. LÄS MER