Sökning: "generella sociala behov"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden generella sociala behov.
1. Hur främjas skapandet av sociala nyttor i campus utemiljöer?
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Behovet av att skapa hållbara och flexibla byggnader har vuxit under de senaste åren, inte minst för att möta högt uppsatta klimatmål. Utrymmena mellan byggnaderna, med andra ord utemiljöer, har regelbundet prioriterats sekundärt och anpassats i stor utsträckning efter det bebyggda behovet. LÄS MER
2. Gestaltningsförslag av Humlets seniorboende för att främja social samvaro utomhus
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Ensamhet är ett utbrett problem bland målgruppen äldre och det psykiska måendet blev generellt sett sämre under covid- 19 pandemin. Många äldre blev tvungna till social isolering eftersom de tillhörde en riskgrupp. LÄS MER
3. Sociala Hjulsta : En studie kring ombyggna�oners påverkan på den sociala hållbarheten i miljonprogramsområden
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Under miljonprogrammet på 1960- och 70-talet byggdes många bostäder under kort tid, en stor del avdessa är idag i behov av upprustning och energieffektviserande åtgärder. Samtdigt råder det idagbostadsbrist i Sverige, framför allt i storstads- och högskolekommuner. LÄS MER
4. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER
5. Byggda förutsättningar för lek
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Detta är ett undersökande examensprojekt där jag vill översätta kunskap om goda lekmiljöer till fysisk form. I sökandet efter vad som definierar en god lekmiljö har jag formulerat följande frågeställning: ”Hur kan lekmiljöer gestaltas som samspelar med barns fantasi, uppmuntrar tankefrihet, är tillgänglig för alla barn och inte styrande i sin användning?” Jag har genomfört litteraturstudie och erfarenhetsstudie i form av minnen från min barndom. LÄS MER