Sökning: "genre-based pedagogy"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden genre-based pedagogy.

  1. 6. Planering och undervisning i ämnet svenska som andraspråk på grundläggande nivå : En studie av lärares tolkningar och tillämpningar avkursplanen och genrepedagogiska arbetsmetoder påvuxenutbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Madelene Westbom; [2017]
    Nyckelord :Curriculum; adult education; genre pedagogy; Swedish as a second language; Kursplan; ämnesplan; vuxenutbildningen; genrepedagogik och svenska som andra språk;

    Sammanfattning : In this qualitative study I examine how teachers of Swedish as a second language in adult education interpret and plan their teaching based on the 2017 revised curriculum of the Swedish National Agency for Education. I also study how the teachers use genre based methods and what pros and cons they see with these methods. LÄS MER

  2. 7. Genrepedagogik : Det kollegiala samarbetet och metodens gynnsamhet för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Levander; [2017]
    Nyckelord :Vygotskij; Halliday; fenomenografi; det heterogena klassrummet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad bild av lärares uppfattningar; om hur det är att arbeta medgenrepedagogik, det kollegiala samarbetets betydelse för metoden, samt om genrepedagogik gynnar allaelevers möjligheter till lärande i det heterogena klassrummet. Genrepedagogik vilar på tre ben, det förstaoch andra benet utgör genrepedagogikens teoretiska utgångspunkter; Vygotskijs teori om lärande ochHallidays teori om språk, som även är teoretiska utgångspunkter i den här studien. LÄS MER

  3. 8. Genrepedagogik i klassrummet : En kvalitativ och deskriptiv studie om mellanstadielärares tillämpning av och tankar kring genrepedagogisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Khadija Al-Shamaa; [2015]
    Nyckelord :genrepedagogik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie som är kvalitativ och deskriptiv till sin karaktär var att undersöka hur mellanstadielärare genomför och tänker kring sin genrepedagogiska undervisning. Detta undersöktes med hjälp av tre frågeställningar som handlar om hur det sociokulturella perspektivet, den funktionella grammatiken samt cirkelmodellen förekommer i den genrepedagogiska undervisningen och beskrivs av lärarna. LÄS MER

  4. 9. Språkutvecklande arbetssätt : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med halvspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Selim Ece; [2013]
    Nyckelord :Language developing teaching; Teachers’ perspective; Genre-based pedagogy; Support; Semi-speaking pupils; Språkutvecklande arbetssätt; halvspråkiga elever; genrepedagogik; stöttning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how teachers conduct their teaching to be language developing, and how they in a practical way work with semi-speaking students who have language deficits in the Swedish language and / or their native language. To carry out this study, I used qualitative interviews as a method and I have interviewed six teachers working at a high school. LÄS MER