Sökning: "grundskolans yngre åldrar"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden grundskolans yngre åldrar.

  1. 16. Ingår alla i ”vi”, eller delar religionsundervisningen in klassen i ett ”vi” och ”dem”? : En enkätstudie om främjandet av inkludering i religionsundervisningen i grundskolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Persson; [2019]
    Nyckelord :En enkätstudie om främjandet av inkludering i religionsundervisningen i grundskolans yngre åldrar.;

    Sammanfattning : Religious education has partly gone from learning about religions to learning from religions. The students practice their abilities to talk about life issues, which can increase their understanding of each other's differences. Inclusion is about making everyone feel welcome in the classroom, no matter who you are. LÄS MER

  2. 17. Teknikintresse i grundskolans lägre åldrar : Påverkansfaktorer för elevers intresse och motivation inom teknikämnet i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Marina Larsson; [2019]
    Nyckelord :Grounded Theory; Genusperspektiv; Grounded Theory; F-3; teknikintresse; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka elever som gynnas respektive missgynnas av teknikundervisningen i skolans tidigare år, vad det är som påverkar motivation och intresse för teknik under dessa år samt vilken sorts undervisning eleverna möter i klassrummet idag. Studien syftar också till att undersöka huruvida det finns någon könsskillnad gällande teknikintresse hos de yngre eleverna. LÄS MER

  3. 18. Lärare och digitala verktyg : Hur upplever lärare användandet av appar i undervisningssyfte?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jonas Johansson; [2018]
    Nyckelord :Grundskola; digitalisering; digitala verktyg; appar; digital kompetens; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie handlar om att synliggöra hur tre aktiva lärare i grundskolans yngre åldrar använder sig av och upplever arbetet med digitala läromedel och appar i undervisningssyfte. Syftet är också att se hur ett av dessa läromedel är uppbyggt och står sig i förhållande till det centrala innehållet i läroplanen. LÄS MER

  4. 19. Formativ bedöming : En studie av lärares uppfattningar om formativ bedömning i grundskolans yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Mona Helgesson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Kommunikativ kompetens : en kvantitativ studie om hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Liljeblad; Carolina Alm Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Muntlig kommunikativ kompetens; sociokulturellt perspektiv; talutrymme;

    Sammanfattning : I dagens svenskundervisning är det mestadels läraren som äger talutrymmet och eleverna får sällan tillfälle att använda sin muntliga kommunikativa kompetens. Eftersom läraren har stort inflytande på undervisningen är studiens syfte att undersöka hur den muntliga kommunikativa kompetensen uttrycks när läraren undervisar, hur läraren möjliggör och begränsar elevernas muntliga kommunikation i svenskundervisningen. LÄS MER