Sökning: "grupparbete i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden grupparbete i grundskolan.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande i matematikundervisningen F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :Elevens roll; grupparbete; kooperativt lärande; lärarens roll; matematik; samarbete;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga i kooperativt lärande bygger på ett samarbete mellan elever där de ska finna stöd hos varandra och uppmuntra till lärande. Kunskapsöversiktens övergripande syfte är att undersöka vilka avgörande faktorer det finns i klassrummet där det kooperativa lärandet tillämpas och hur det bidrar till ett förbättrat resultat inom matematik hos elever i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Varför eller varför inte lärare använder kooperativt lärande i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Frida Stjärnfeldt; Josefin Elleström; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en metod som det talas väldigt positivt om i samband med undervisning i grundskolan. Det är många fördelar som lyfts fram när kooperativt lärande nämns, ändå kan det vara svårt att få uppleva detta i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Lärares undervisning mot läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Tu; Zahra Mahdi; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; Grupparbete; Arbetssätt för att främja läsförståelse; Lärares val; Lärares undervisning;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge alla elever möjlighet att utveckla sin läsförståelseförmåga för ett livslångt lärande. Vi har utfört en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka vilka arbetsmetoder lärare i grundskolan använder i sin undervisning med läsförståelse och vilka faktorer som påverkar lärares undervisning. LÄS MER

  5. 5. Lärares resonemang om gruppindelning och lärandemöjligheter i naturvetenskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Mira Wilhelm; [2019-07-02]
    Nyckelord :grupparbete; naturvetenskap; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka lärarnas uppfattningar om gruppindelning av elever för att möjliggöra lärandet i naturvetenskap. Detta kan besvaras genom följande frågeställningar: - Vilka resonemang för lärare om gruppindelningen av elever i samband med undervisning i naturvetenskap? - På vilka sätt anser naturvetenskapslärare att lärandet möjliggörs genom gruppindelning? För att besvara studiens syfte och frågeställning använde jag mig av kvalitativa semistrukturerade intervjuer och gjorde en tematisk innehållsanalys. LÄS MER